Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 4109 ggr
Tarotstollan
4/7/13, 2:31 AM

Tama fåglar?

Hur viktigt är det för er att de fåglar ni tar hand om eller köper är tama eller kan bli tama med mycket arbete? Tycker ni att de är tråkiga om de inte blir tama? Skulle ni fortfarande vara intresserade av att köpa dessa fåglar om de inte kunde bli tama?

Jag har aldrig haft en handtam fågel! Det närmaste har varit en undulat som kunde sätta sig på mitt huvud eller axel, ibland kunde den hoppa upp på min finger. Har även haft en nymfkakadua som kunde landa i mitt huvud emellanåt. Har en nu som kan komma och landa på tidningen om jag sitter och läser eller på mitt huvud. Försöker jag sätta fram handen eller ett finger sticker den direkt!

Jag låter mina fåglar vara ifred och ägnar ingen tid åt att träna dem till att bli tama, viktigast är att de kan vara fåglar ihop med sina artfränder. Däremot pratar och visslar jag mycket med dem, då svarar de med en gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
MontEverest
4/7/13, 9:33 AM
#1

Jag har både tama och ej tama fåglar, det jag tycker är viktigast är att man är med fåglarna på deras villkor oavsett tamhet. Tycker självklart det är roligt när de kommer till handen men det är inget jag sitter och tränar, min regel är att aldrig fånga in en fågel om det absolut inte är nödvändigt ( tex flytt el vetrinär) men då göra det mörkt så fågeln inte ser vem som tar den. Vill lära fåglarna att lita på mig och att de aldrig ska va rädda och så trygga som möjligt. Nästan alla mina fåglar är därmed inte så rädda för de har inte mkt att va rädda för om de förstås inte är äldre när jag skaffar de och de har hemska minnen i bagaget. Alla mina fåglar går in o ut själva ur buren, de bestämmer så mkt som möjligt över vad de vill göra. De flesta sätter sig hos mig vid flygturer. Det jag helst inte vill att en fågel ska va är rädd och för otam så att de sitter skräckslagna bara man visar sig eller byter mat i buren. Det mår ju inte fågeln bra av.

[Yllhilda]
4/7/13, 3:03 PM
#2

Som ni säger bör fåglarna få bästa möjliga liv hos en oavsett om de blir handtama eller ej.

Jag vill gärna ha handtama fåglar då jag anser att det är ett bevis på att fågeln trivs med mig och mår bra. Sen om de vill umgås med mig betyder ju det att deras flock är lite större då det innefattar minst en människa, vilket alltid känns positivt.

JohannaN
4/8/13, 8:52 AM
#3

japp precis🙂 för mig är handtam inte det viktigaste i ett fågelägande utan det är artfrender, stora burar/voljärer, bra och varierad kost och motion. 

handtamheten kommer så småningom om man jobbar med dom varje dag så dom litar på en. men det är inte det viktigaste. jag t ex vill att mina fåglar skall få vara så vilda i sinnet som möjligt.

fåglarna har varandra om dom är två eller fler och då behöver dom inte mig lika mycket i sällskapsfronten utan sköter det helt själva och dom är aldrig ensamma heller för den delen😉

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Sweelin
4/8/13, 1:06 PM
#4

Det viktigaste för mig är att fåglarna mår så bra som de bara kan och trivs i vardagen 🙂

Annars så vill jag gärna jobba med de små fjuna så att de vill dela vardagen med mig också samt att jag får en bättre connection med dem även genom beröring 🙂 

Det är lite viktigt men inte alls lika viktigt som att de mår bra.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

drika
4/23/13, 10:48 AM
#5

Har en som inte är tam, en handtam och en tam :) Tycker det är mysigt när dem vill vara med en:)

Hälsningar

Fredrika

Fenix_Chicci
4/23/13, 7:54 PM
#6

De viktigaste är för mig att de mår bra, är glada och lyckliga. 

3 av 4 av mina fåglar är handtama. De sätter sig på handen om man tar fram den, jag kan pussa på dem och ibland går de med på att jag kliar dem i nacken. Den fjärde kommer om man har hirs men är annars ganska rädd. Det enda nackdelen med det är att det kan vara svårt att få in henne i buren på kvällen när de ska sova. De andra tar jag bara på fingret. Men brukar inte vara något större problem, hon går oftast in när de andra går in. Och för det mesta går faktiskt alla in själva. 

Har haft en undulat förut som inte heller var handtam, men hon var världens underbaraste ändå. Hon hade en väldigt speciellt personlighet och det gjorde inte ett dugg för min del att hon inte ville sitta på händer osv.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
Mitchan
4/24/13, 6:35 PM
#7

Mina morhuvade papegojor är tama båda två, och det tycker jag är fantastiskt - fast inte superviktigt. Jag skulle definitivt kunna köpa en fågel som inte är tam, men jag skulle jobba med den mycket för att försöka få den tam ändå. Gick det inte ändå skulle jag inte tycka att den var tråkig, utan snarare tvärtom - när man väl ser små framsteg hos en fågel som känns näst intill omöjlig att få handtam så blir man extra stolt och glad. :)

En sak jag inte riktigt gillar är att båda mina gojor blev handmatade, och alltså mer eller mindre "tvingade" att bli tama (eller åtminstone beroende av människor) och båda spenderade 5-6 år utan artfränder innan dom kom hem till mig, så från början visste dom inte alls hur dom skulle kommunicera med varandra.
Det har dock blivit mycket bättre nu och dom spenderar mycket tid på att gosa och putsa varandra, och även att flyga runt och skrika tillsammans, och det är fantastiskt!
Men ja, det löste sig ju till slut ändå. Dom kan umgås med varandra i fågelrummet, och dom kan även umgås utan problem med mig. När jag inte är hemma (vilket är väldigt sällan) är dom i olika burar som står bredvid varandra så dom kan se och "prata" med varandra, men inte når varandra ifall dom skulle få för sig att bråka.

Dom kan alltså vara fåglar tillsammans med artfränder, men dom kan även umgås, gosa, prata och leka med mig. Vissa morgnar brukar gojorna flyga runt i rummet och skrika och ha roligt tillsammans, då brukar jag falla för grupptrycket och också börja ha några fågelljud (visslar, piper, gör långa pussljud) för mig, och det svarar dom glatt på, och flyger ofta mellan mig, gardinstången och klätterträdet.
Dom brukar sitta på min axel och medan den ena putsar den andra, så putsar den andra även mitt hår eller mina ögonbryn.
Jag tar alltså inte bara hand om dom och förser dom med saker dom behöver, utan jag är en del av deras flock också, och det är hur underbart som helst.

Dels tycker jag alltså det är sjukt givande att vara en del av en papegojflock och kunna umgås med mina fåglar på nära håll, men eftersom jag inte har tillgång till någon större voljär (och även eftersom att mina fåglar inte alltid kommer överens och jag skulle inte våga ha dom instängda på samma ställe tillsammans utan att hålla koll på dom hela tiden), så passar även min livsstil bättre till tamfåglar.
(Kan tillägga att jag för tillfället är hemma dygnet runt så jag har massvis med tid för mina tama gojor, och att jag har hundar så det är lättare att flytta fåglarna mellan buren i vardagsrummet (där hundarna håller till) och fågelrummet på övervåningen (där hundarna inte får vara), det hade vart lite osmidigare med fåglar som inte litade på mig, speciellt om någon olycka skulle hända nån gång och man skulle behöva fånga in fågeln på nedre våningen medan hundarna är där.)

Med tanke på att jag bara köper/tar hand om omplaceringsfåglar så har det blivit så att alla vart tama från början, men jag skulle definitivt kunna ta hand om t.ex en pensionerad avelsfågel eller sådär också, förutsatt att jag känner att den skulle passa in och må bra här.

Så eh ja, min poäng var att både jag och gojorna får ut mest av att dom är tama just nu, i min nuvarande situation osv, men jag skulle inte alls ha något emot en fågel som inte är tam, så länge den också trivs och mår bra ;-D

(Oj vad långt det här blev hahahaha, förlåt)

Upp till toppen
Annons: