Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Allmänt Avel och uppfödning Beteende och lek Bilder och filmer Burar och tillbehör Finkar Hälsa och skötsel Kakaduor Köpes, säljes, omplaceras Foder för alla fågelgrupper Minneslunden OT - Off Topic Om Sajten och iFokus Papegojor Presentationer parakiter Övriga fågelarter Hönsfåglar
Allmänt

Tama fåglar?

2013-04-07 02:31 #0 av: Tarotstollan

Hur viktigt är det för er att de fåglar ni tar hand om eller köper är tama eller kan bli tama med mycket arbete? Tycker ni att de är tråkiga om de inte blir tama? Skulle ni fortfarande vara intresserade av att köpa dessa fåglar om de inte kunde bli tama?

Jag har aldrig haft en handtam fågel! Det närmaste har varit en undulat som kunde sätta sig på mitt huvud eller axel, ibland kunde den hoppa upp på min finger. Har även haft en nymfkakadua som kunde landa i mitt huvud emellanåt. Har en nu som kan komma och landa på tidningen om jag sitter och läser eller på mitt huvud. Försöker jag sätta fram handen eller ett finger sticker den direkt!

Jag låter mina fåglar vara ifred och ägnar ingen tid åt att träna dem till att bli tama, viktigast är att de kan vara fåglar ihop med sina artfränder. Däremot pratar och visslar jag mycket med dem, då svarar de med en gång.

Anmäl
2013-04-07 09:33 #1 av: MontEverest

Jag har både tama och ej tama fåglar, det jag tycker är viktigast är att man är med fåglarna på deras villkor oavsett tamhet. Tycker självklart det är roligt när de kommer till handen men det är inget jag sitter och tränar, min regel är att aldrig fånga in en fågel om det absolut inte är nödvändigt ( tex flytt el vetrinär) men då göra det mörkt så fågeln inte ser vem som tar den. Vill lära fåglarna att lita på mig och att de aldrig ska va rädda och så trygga som möjligt. Nästan alla mina fåglar är därmed inte så rädda för de har inte mkt att va rädda för om de förstås inte är äldre när jag skaffar de och de har hemska minnen i bagaget. Alla mina fåglar går in o ut själva ur buren, de bestämmer så mkt som möjligt över vad de vill göra. De flesta sätter sig hos mig vid flygturer.
Det jag helst inte vill att en fågel ska va är rädd och för otam så att de sitter skräckslagna bara man visar sig eller byter mat i buren. Det mår ju inte fågeln bra av.

Anmäl
2013-04-07 15:03 #2 av: [Yllhilda]

Som ni säger bör fåglarna få bästa möjliga liv hos en oavsett om de blir handtama eller ej.

Jag vill gärna ha handtama fåglar då jag anser att det är ett bevis på att fågeln trivs med mig och mår bra. Sen om de vill umgås med mig betyder ju det att deras flock är lite större då det innefattar minst en människa, vilket alltid känns positivt.

¨* Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben *¨
Medarbetare på virkning och gravid ifokus.

Anmäl
2013-04-08 08:52 #3 av: JohannaN

japp precisGlad för mig är handtam inte det viktigaste i ett fågelägande utan det är artfrender, stora burar/voljärer, bra och varierad kost och motion. 

handtamheten kommer så småningom om man jobbar med dom varje dag så dom litar på en. men det är inte det viktigaste. jag t ex vill att mina fåglar skall få vara så vilda i sinnet som möjligt.

fåglarna har varandra om dom är två eller fler och då behöver dom inte mig lika mycket i sällskapsfronten utan sköter det helt själva och dom är aldrig ensamma heller för den delenSkämtar

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på www.undulater.ifokus.se samt www.burfaglar.ifokus.se

Anmäl
2013-04-08 13:06 #4 av: Sweelin

Det viktigaste för mig är att fåglarna mår så bra som de bara kan och trivs i vardagen Glad

Annars så vill jag gärna jobba med de små fjuna så att de vill dela vardagen med mig också samt att jag får en bättre connection med dem även genom beröring Glad 

Det är lite viktigt men inte alls lika viktigt som att de mår bra.

Anmäl
2013-04-23 10:48 #5 av: drika

Har en som inte är tam, en handtam och en tam :) Tycker det är mysigt när dem vill vara med en:)

Anmäl
2013-04-23 19:54 #6 av: Fenix_Chicci

De viktigaste är för mig att de mår bra, är glada och lyckliga. 

3 av 4 av mina fåglar är handtama. De sätter sig på handen om man tar fram den, jag kan pussa på dem och ibland går de med på att jag kliar dem i nacken. Den fjärde kommer om man har hirs men är annars ganska rädd. Det enda nackdelen med det är att det kan vara svårt att få in henne i buren på kvällen när de ska sova. De andra tar jag bara på fingret. Men brukar inte vara något större problem, hon går oftast in när de andra går in. Och för det mesta går faktiskt alla in själva. 

Har haft en undulat förut som inte heller var handtam, men hon var världens underbaraste ändå. Hon hade en väldigt speciellt personlighet och det gjorde inte ett dugg för min del att hon inte ville sitta på händer osv. 

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.