Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 4680 ggr
[Hildegrim]
2013-03-30 01:12

Sällskapsfåglar VS voljärfåglar

Jag är intresserad av era erfarenheter och åsikter angående att hålla fåglar utomhus året runt. Jag är också nyfiken på vad ni anser om voljärfåglar VS "vanliga sällskapsfåglar". Vilket är det mest lyckade sättet att hålla fåglar som privatperson med andra ord.  Vad är dina tankar om det hela?

Jag är mycket intresserad men har aldrig skaffat några pga jag inte kunnat erbjuda dem tillräckligt med plats. Nu håller vi på att kolla på hus och mina framtida fåglar måste såklart tas med i beräkningen. Tankarna går mellan att antingen hålla dem inne där dom ska få ett eget sovrum (alt en del av ett rum om det är väldigt stort) eller att ha dem utomhus i en voljär året runt (med en isolerad friggebod). Vad tror ni är bäst?

Jag ser för- och nackdelar med båda alternativen. Bor dom inne i huset så kommer jag få mer kontakt med dem. Det känns som det är lättare att hålla "sällskapsfåglar" på detta sättet. Men samtidigt kommer få mindre frihet under vintern eftersom dom ej acklimatiserade och därmed inte kan vara utomhus.

Att ha dem ute året runt innebär att jag inte kommer umgås lika mycket med dem under vintern eftersom jag ej kan ta in dem (blir för stor temperaturskillnad). Å andra sidan får dom tillgång till större ytor, solljus osv så deras boendemiljö är säkerligen bättre. Dessutom har jag pollenallergi men även om jag tål fåglar så känns det säkrare att hålla dem på annan plats än i huset. För säkerhets skull.

Personligen så lutar det åt att permanent utomhusboende vore bäst både för mig och fåglarna (även om det såklart vore kul att ha dem boende inne). Vad tycker ni? ;P

Annons:
kallepudas
2013-03-30 07:32
#1

Jag hade utan tvekan valt friggeboden & voljären för fåglarna om jag hade haft det alternativet.

MimmiH
2013-03-30 09:55
#2

Vad ska du ha för arter?

Finns det inget alternativ att bygga voljär utanför fågelrummet som har förbindelse mellan rummet och voljären? Det är lätt att ta ut ett ventilhål med rör som genomgång mellan utrymmena?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Hildegrim]
2013-03-30 10:48
#3

Det kommer bli någon art från Tockus-släktet.

Att ha en utomhusvoljär som är sammankopplad med ett rum i huset vore nice. Jag brukar tänka på sådana lösningar när jag är på visningar.  Dock så blir det ingen större skillnad på detta och att ha ett eget rum + en fristående sommarvoljär. Jag tänker på att man ändå inte kommer kunna låta dom välja fritt på ute och inne under vintern om man inte har kallt inne (vilket vi inte vill eftersom vi även har reptiler).

Det är svårt att hitta det perfekta huset (om man inte har det väldigt gott ställt förstås) då jag och sambon har både gemensamma och enskilda kriterier som måste finnas. Samtidigt som man ska ha råd med det och inte ha skyhög Ett av mina kriterier är att jag ska ha plats för mina fåglar. :)

Men det känns som man kan behöva vara ganska flexibel i sin lösning. Jag kanske inte ska låsa mig fast vid det ena eller andra sättet utan nöja mig med att det går att hålla fåglar över huvud taget? Oavsett om det är ute eller inne?

Det var ett hus vi budade på förut (som vi inte fick) som ur fågelperspektiv skulle innebära eget rum + mindre utomhusvoljär. Det huset vi kärat ner oss i nu är för litet för fåglar men det finns gott om yta ute för stor voljär.

[Hildegrim]
2013-03-30 10:55
#4

Brukar det vara några problem att hålla fåglar tama ifall dom bor i voljär hela tiden? Man kommer ju vara där en stund varje dag även på vintern. Jag vill gärna ha dem som sällskapsdjur också och inte rena hobbydjur så att säga.

Och hur stor temperaturskillnad tål fåglar?

MimmiH
2013-03-30 14:10
#5

Jag känner tyvärr inte till hur Tockus-släktet bör hållas. Fåglar kan vara tama även om de bor i voljär, förutsättningen är att man kan gå in i voljären och vara med dem.

Om fåglarna har tillgång till ett uppvärmt utrymme med förbindelse till utevoljären så förlänger man utesäsongen, de kan vara ute mer om de kan flyga in och tanka värme.

De som har undulater har ofta ett fågelhus med cirka 10 grader i, dock vet jag inte om det räcker för Tockus-släktet. Hur kallt det får vara ute för att de ska släppas ut varierar mellan olika fågelhållare. Det är inte bra temperaturen som spelar in, även vindar och nederbörd.

Till mina undulater o katarinaparakiter har jag hållit max cirka 15 graders temperaturskillnad, men som sagt - vad gäller för Tockussläktet? Mina får bara vara ute när det är plusgrader.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[Hildegrim]
2013-03-31 14:09
#6

Vad gäller temperaturen så bör Tockus ha 10 grader inne men bör inte få vara utomhus om det är kallare än -5 grader. Som tur är bor jag i södra skåne så dom kommer få vara ute rätt mycket även på vintern. Men jag bör ju göra fågelhuset på i alla fall några kvadratmeter ifall dom periodvis ska sitta instängda där.

Men då är frågan: Om dom har 10 grader i fågelhuset, då borde det gå att ta in dom i rumstemperatur eller? I alla fall om man håller det lite under 20 grader hemma?

Annons:
Upp till toppen
Annons: