Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 2550 ggr
JohannaN
3/29/13, 5:47 PM

ett smart tips för alla er fågel tokar där ute :)

Jag är så över lycklig över att ha en diskmaskin 🙂där i diskar jag alla leksaker, så även trä leksaker, tyg gungor mm. transport burar, skålar ja, allt jag kommer över det är super ☝️

bara ett tips till er alla som där ute har en, smidigt och bra och rent blir det 🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
MimmiH
3/29/13, 7:09 PM
#1

Så smidigt :) Tack för tipset - (även om jag själv saknar diskmaskin)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MimmiH
3/30/13, 9:56 AM
#2

Vill bara rekommendera att skölja prylarna efteråt för hand så att eventuella rester från maskindiskmedlet försvinner :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

JohannaN
3/30/13, 11:38 AM
#3

och också att använda grönsåpa i diskmaskinen just när man diskar fåglarnas grejer är också en grej man kan göra🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

[Shettisar]
4/2/13, 2:15 PM
#4

Tycker det är lite äckligt att diska fågel tillbehören i diskmaskin som används till "egen" disk🤮. Fastnar alltid rester  och detta sköljs runt ibland tallrikar och glas.Med tanke på varningarna som gick ut på radion förra veckan om papegoj sjukan också.Usch..Tvättade hellre för hand när jag hade fågel.

Mitchan
4/2/13, 3:50 PM
#5

#4 Tror absolut inte att man…. Skulle smittas av papegojsjuka för att man diskar sina fågelleksaker i diskmaskin ;) För det första sprids det främst luftburet (dvs, har gojan din papegojsjuka blir risken att du smittas inte större av att du… diskar fågelsaker), och för det andra är det faktiskt mycket vanligare att man blir smittad av vilda, svenska fåglar, än av sina sällskapsfåglar. :)

Jag tänker också lite så att det kanske inte är speciellt mycket äckligare med fågelskräprester än med gamla äckliga matrester, så ska man tala om att diskmaskiner är ofräscha tycker jag nästan det bör gälla allt!
Men ja, det kanske bara är jag? Haha.

thildatessie
4/2/13, 6:33 PM
#6

är väl inte så bra att få fågelbajs på mattallrikarna? :s  ….

Annons:
Mitchan
4/2/13, 6:48 PM
#7

Klart det inte är, men tänkte så att om det nu faktiskt är ett så stort problem med rester i diskmaskinen, bör det inte vara rätt obra med ruttna matrester på tallrikarna också? :)

(Jag menar, hur ogärna jag än äter fågelbajs så måste jag faktiskt säga att gamla matrester faktiskt också är rätt högt på min äter-helst-inte-lista)

thildatessie
4/2/13, 9:49 PM
#8

#7  😉

[Shettisar]
4/3/13, 10:58 AM
#9

Papegoj sjukan är främst luftburen men smittar också genom sin avföring…   Men jag utgår från att man gör sin maskin ren med jämna mellanrum och ja,jag sköljer alltid av min disk innan den sätts i maskinen just för att minimera matrester etc..Nej aldrig att jag diskar djurens tillbehör i diskmaskinen.Jag diskar allt sådant för hand.

Mitchan
4/3/13, 12:50 PM
#10

Ja, papegojsjuka smittar även genom avföring, men min poäng var ju lite mer så att om man har en fågel med papegojsjuka så är chansen större att det smittar via luften, än via.. eventuella… rester på tallrikar. :D Så jag menar, ska man hävda att det är ofräscht att köra fågelsaker i diskmaskinen tycker jag man borde dra till med något helt annat än papegojsjuka ;)
(Kan tillägga att när det gäller varningarna för papegojsjuka på radion är jag väldigt mycket mer orolig när det kommer till att ta ut mina fåglar i vår, än att.. Få papegojsjuka av dom?
Kan nog gå så långt och säga att jag är mer orolig över att lämna huset och råka få papegojsjuka av fågelbajs på marken, än vad jag är över att få det av papegojbajs inne hos mig!)

När jag diskar mina fågelsaker i maskin så gör jag det för att dom är i behov av en grundtvättning. Jag har alltså redan diskat av dom lite för hand, men känner att det inte räcker.
Ser inte hur det är annorlunda från att skölja disken och sen sätta i maskinen.

(Och sen har jag faktiskt inte uppfattat diskmaskiner som oerhört ofräscha i allmänhet, och såvida man inte kastar in något sjukt nerbajsat utan att t.ex skrapa bort bajset först, så tror jag inte det blir några problem med sådant heller.)

Thing is, hade jag haft några fågelsaker som är så ofräscha att jag inte ens vill ha dom i närheten av diskmaskinen, så skulle jag absolut inte heller vilja ha dom i närheten av mina fåglar ;)

Men ja haha, jag klagar egentligen inte, ni får supergärna handtvätta era djurtillbehör, jag tyckte nog mest bara att just papegojsjuka lät som ett lite vagt argument för att inte maskindiska😇

[Shettisar]
4/3/13, 10:07 PM
#11

Dra till med? Jag skrev om just den sjukan för att de hade veckan innan gått ut och varnat folk för att hantera fåglar och avföring… Sen tycker jag att det är allmänt ohygieniskt att tvätta djurens tillbehör i diskmaskinen rent allmänt.Men så är jag renlig av mig ,kanske där skon klämmer?😉 Hade mina fågel tillbehör varit så skitiga så att de inte blir rena av ordentlig handtvätt så hade jag nog fått fundera både en och två gånger om jag är lämplig som fågelägare…😃

JohannaN
4/3/13, 11:30 PM
#12

#11 börjar du inte spåra ur lite?? lämplig som fågelägare bara för att inte grejerna blir rena i handtvätt??

angående papegojsjukan:

lite läsvärt!!!

Papegojsjuka, även kallad chlamydios,ornithos eller pscittacos är en Papegojsjuka orsakas av en bakterie kallad Chlamydophila pscittaci. Denna sjukdomen kan smitta alla typer av fåglar men även människor (zoonos). Bakterien är lurig eftersom den kan ligga vilande (latent) i kroppen på fågeln i många år och plötsligt bryta ut när man minst anar det. De latenta bärarna kan även utsöndra bakterien periodvis och därmed smittas burkompisar och ägare utan att själva vara sjuka. Bakterien kan utsöndras via saliv, nässekret, tårvätska, avföring och damm från fjäderdräkten. nedan följer mer fakta om det hela.

latenta bärare av papegojsjuka kan tyvärr vara helt negativa på alla prover under de perioder då de inte utsöndrar bakterien. Det finns därför inget sätt garantera att en fågeln är papegojsjukefri.

papegojsjukan är allmänt förekommande bland vilda fåglar. Även andra djur kan smittas. så oron borde ju då vara superstor när vi matar våra vilda fåglar på vintern och håller på med deras matställen. smittämnet är allmänt förekommande bland vilda fåglar, över 100 arter har beskrivits kunna föra smittan vidare och kan ha det latent i sig. Men även husdjur som häst, nötkreatur, får och getter kan insjukna. Friska smittbärande fåglar är vanliga, och dessa kan utsöndra smittämnet intermittent under månader. 

I stressituationer, som exempelvis vid transporter och vid förvaring i trånga burar, kan dessa smittbärare insjukna och då utsöndra stora mängder smitta. alltså kan vi aldrig vara säkra på vart sjukdomen kommer dyka upp härnäst. 

Med tanke på hur utbrett smittämnet är i naturen bör allmänheten upplysas om riskerna vid rengöring av t.ex. fågelbord, fönsterbrädor och takrännor, samt om att vilda fåglar som visar tecken på sjukdom kan sprida ornithos. Inför massiv exposition för fåglar eller fågelträck bör individuella skyddsåtgärder vidtas, man bör till exempel undvika att andas in damm och iaktta noggrann handhygien.

 Infektionen är i princip omöjlig att utrota eftersom smittan finns hos både vilda och tama fåglar. Det finns idag inga bra testmetoder för att upptäcka smittbärare bland fåglar. Störst chans att finna smitta är vid obduktion.

 man räknar med att 70% av alla sällskapsfåglar kommit i kontakt med smitta på något sätt. De behöver ju inte ha insjuknat för att kunna vara bärare.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Mitchan
4/3/13, 11:39 PM
#13

#11 Varningarna handlade mer om att hantera vilda fåglar, och i synnerhet fågelbord. Att det kallas för "papegojsjuka" har ingenting att göra med att man bara smittas av just papegojfåglar, utan för att man först lade märke till det efter hantering av sjuka papegojor.
Det är som sagt mycket större chans att de små fåglarna på trädgården smittar dig, än att dina sällskapsfåglar gör det.
Saken är ju den att ja, det har vart ett skumt antal människor som skaffat papegojsjuka i Sverige i år, men hur många tror du var pga hantering av sällskapsfåglar? Jag chansar på noll.
Var skulle t.ex mina gojor blivit smittade av papegojsjuka, tror du? I vardagsrummet? Jag har ju såå många okända, sjuka fåglar där!
Alltså, om man är orolig över att ens fåglar eventuellt lider av papegojsjuka tycker jag att man bör…. Åka.. till en.. veterinär? Istället för att sitta hemma och tänka på att man kanske inte ska använda diskmaskinen till fågelsaker?
(Btw, när du handdiskar dina fågelsaker kommer du troligtvis i Mycket Mer kontakt med fågelbajs än när du kör dom i diskmaskinen. Så du vet osv.)

Men ja haha, du får som sagt tvätta dina saker hur du vill ;)

(p.s. du har alltså aldrig känt behovet av att grundtvätta några fågelsaker? dom kan se och kännas hur fräscha som helst men jag tycker det mesta behöver lite mer än en handtvätt då och då. :P)

Haha, jaja, gud, let's just agree to disagree. Tyckte som sagt mest just faktumet att du nämnde papegojsjuka här var lite… Eh.. Skumt? Om alla andra punkter skulle vi ju kunna sitta och argumentera i en evighet - vi håller bara helt enkelt inte med varandra.
…Men just det här med papegojsjuka vill jag få fram att det inte var relevant alls.

Annons:
[Shettisar]
4/4/13, 9:58 AM
#14

Nej jag har inget behov av att grund tvätta då mina fåglar är döda… Men du får läsa mina sista meningar i förra inlägget med glimten i ögat,inget allvarligt menat mao. Ja jag är oerhört renlig och tycker det är oerhört äckligt att blanda djurens skålar etc med min disk..Men alla är vi olika. Fågel som fågel eller?På tal om papegoj sjukan alltså.Vilda fåglar skiter väl lite överallt och vem säger att du inte lägger handen i en fågelskit när du är ute någonstans? Nåja, skit 😉 samma.Alla gör vi olika. Tycker diskussionen börjar bli lite gnatig.😎

Upp till toppen
Annons: