Annons:
Etikettfoder-för-alla-fågelgrupper
Läst 1503 ggr
Hundtassens
3/20/13, 4:06 PM

Nymf godis?

Hej!

Jag har nu fått hem två Nymfisar. Dom har varit här ett par dagar nu. Dom är ca 3 år. Jag har låtit dom göra sig hemmastadda lite innan dom ska få ut och flyga i rummet. Den förra ägaren hade ingen tid för dom då hon jobbade så dom är inte helt tama men inte så att dom gör allt för att komma ifrån mig. 

Jag undrar om vilka frön eller annat man kan tämja dom med? jag har testat lite olika men inget verkar dom älska utan det är bara vanlig mat. Sen så undrar jag också om det är vanligt att honan ibland chasar bort hanen och biter efter honom. sen fem sekunder efter kan hon sätta sig och pussa på honom. Sen har dom en holk vid buren. Jag känner dock inte för att ha den där. Jag vet inte om hon ville att fåglarna skulle häcka eller så men det vill inte jag. Jag har flera gånger fått undulat bebisar men jag känner att jag inte vill häcka mina nymfisar nu. Kan jag bara ta bort holken så där?

Ge gärna tips på godis eller tränings "former". 

Tack! 

Annons:
Sweelin
3/20/13, 5:34 PM
#1

Ta bort holken, den ska man endast ha om man vill att de ska häcka.

Man kan använda hirs som godis för att tämja dem långsamt och försiktigt vid din hand och hänga upp stänger i buren som snacks.

Ja honan kan vara lite bitchig precis som människor 😂 det ska inte vara någon större skada om hon inte börjar göra illa honom

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Hundtassens
3/20/13, 11:55 PM
#2

#1 Tack för tipset! Dock har det blivit lite värre med fåglarna under kvällen. Rakel (honan) ger sig på Melvin (hanen) och dom biter på varandra och väser…… Vet inte riktigt vad jag ska göra dom har ju varit tillsammans i 3 år och ingen har skador så kan det bara vara lite ofarligt tjafs och att jag oroar mig för mycket?

MimmiH
3/21/13, 9:39 AM
#3

Finns det något du kan göra för att förbättra miljön för dem? Större bur? Mer stimulerande inredning?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen
Annons: