Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 4060 ggr
gickan87
2013-03-13 19:48

Skaffa fågel?

Går lite smått i tankar på att skaffa fågel/fåglar. Har i flera års tid funderat på nymfparakit, förlåt nymfkakadua men är rädd för att det är en för krävande fågel för en nybörjare. Zebrafink har jag förstått är en "lättskött" fågel? Vad bör man tänka på innan man skaffar fågel? Jag har haft diverse djur i 15 års tid. Hundar, katter, gnagare och akvarium men aldrig en fågel. Så råd till en nybörjare tack!

MVH Erika :)

Annons:
Fenix_Chicci
2013-03-13 21:30
#1

Mitt råd är att läsa på ordentligt om de arter du är intresserade av och fråga på olika forum för respektive art om de skulle passa en nybörjare m.m. Sen får man tänka på att de flesta fåglar är flockdjur så då måste man skaffa minst två :) Ja, finkar är nog i regel mer lättskötta är papegojor. Men de blir inte speciellt tama så är man ute efter det bör man nog titta på papegojor. Fast finns ju inga garantier där heller såklart då alla är individer. Jag har fyra undulater som är helt underbara men som med alla djur finns det baksidor. De skräpar ner massor, förstör och har ett stort behov av att röra sig och aktiveras. Mina flyger fritt hela dagarna och har många olika leksaker att pyssla med. 

Eftersom du är intresserad av nymfkakaduor så vill jag flika in med denna tänkvärda text: http://www.undulatportalen.se/undulaterngtfordig.html

Den handlar om undulater men nymfer är relativt lika till sättet om än självklart lite annorlunda då det är olika arter. 

Köp från uppfödare förresten! :)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

MimmiH
2013-03-13 21:42
#2

Hej, vad kul att du funderar på att skaffa fågel. Fåglar bör ha sällskap av en artfrände eller fler, kolla på respektive art hur de trivs att leva.

Många vill ha en så tystlåten fågel som möjligt, men de är inte helt tysta utan de har olika läten.

Sök på sajten på tysta så får du upp bl a följande tråd:

http://burfaglar.ifokus.se/discussions/50ac8dc9d4ebea738a29c297-tystlaten-burfagel

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

gickan87
2013-03-13 23:33
#3

Min moster hade zebrafinkar när jag var mindre. Älskar deras små pipanden. Men min moster hade dem i en bur och de fick aldrig flyga fritt. Men visst ska även zebrafinkar flyga fritt i rummet i alla fall ibland? Lutar mest åt finkar och då zebror. Hur mycket skitar dem ner? Vet att man bör skydda väggen bakom buren med en skiva eller något.

MVH Erika :)

MimmiH
2013-03-14 10:46
#4

Vad bra, då vet du att du gillar deras läte :) Har du sett denna artikel som vår Sajtvärd skrivit?
http://burfaglar.ifokus.se/articles/5117d34d88f4725c5203b17d-zebrafink-taeniopygia-guttata

Minsta tillåtna burmått är alldeles för litet, jag skulle satsa på en stor voljär som tillåter dem att flyga ordentligt. Jag har aldrig hört talas om någon som låter dem flyga fritt så vitt jag minns, varför vet jag inte.

Här är en annan tråd om zebrafinkar:
http://burfaglar.ifokus.se/discussions/50448f77d3b4fd665f0023fe-sammanfora-zebrafinkar

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Fenix_Chicci
2013-03-14 15:21
#5

#4 Vadå aldrig flyga fritt? En snabb googling på "zebrafink flyga fritt" får massa träffar där många skriver att de låter sina zebrafinkar flyga fritt och på faktasidor står det att de ska få flyga fritt. varför skulle de inte kunna flyga fritt i rummet som alla andra fåglar?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

MimmiH
2013-03-14 16:22
#6

#5 Så bra - tack för info :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
drika
2013-03-15 09:49
#7

Jag har undulater och nymf:) Jag skulle säga att finkar skräpar ner lika mycket  som andra men man får städa  eller dammsuga lite oftare än annars bara. Om du har några speciella frågor så fråga på . Jag skulle säga att skaffar du nymf så är de jättetrevliga fåglar och milda i tempramentet men det är från individ till individ hur mycket de låter, kan låta en del. Tycker det är smart att börja med finkar eller undulater som är lite mindre och så:)

Hälsningar

Fredrika

drika
2013-03-15 09:50
#8

glömde, tänk på hur stor bur de måste ha, vilken kost somär bäst, uv lampa och värmelampa är bra att ha.:) och vitaminer istenform i buren r bra att ha.

Hälsningar

Fredrika

LinneaJohaanson
2013-03-16 02:05
#9

Kan tillägga att jag har 7 zebrafinkar och dom flyger fritt väldigt ofta och hittar hem och in i buren direkt om man ber dom om det. Vi har även haft dom sittandes på händer, armar och huvud! Så dom är riktigt goa fåglar! !

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Upp till toppen
Annons: