Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 3960 ggr
[Timid]
2013-03-11 19:12

Växthus som bur

Läste på exotiskadjur.ifokus.se och där såg jag en tråd om att använda växthus som bur. Borde det inte fungera till sällskapsfåglar också?

Det är alltså meningen att man ska ha växthuset inomhus, så det kommer inte bli så varmt som det blivit om det stått utomhus i solen. Det borde räcka med att byta ut taket mot galler för att det inte ska bli för varmt där inne. Det är snyggt, praktiskt - man slipper alla flygande fjädrar, fröskal m.m.

Risken är väl den att fåglarna flyger in i glaset - men det borde gå att vänja dem genom att ha det övertäckt från början för att sedan ta bort lite i taget - precis som många verkar göra med fönster.

Vad tror ni? Skulle det fungera?

Annons:
Fenix_Chicci
2013-03-11 19:49
#1

Njaaa, är nog inget jag skulle rekommendera. Jag skulle då inte ha det. Sen, vart ska man sätta pinnarna och all inredning?

Och dessutom ÄR det skräpigt att ha fåglar, det kan du inte komma ifrån för alla fåglar behöver flyga fritt flera timmar om dagen och då kommer fjädrar, fröskal m.m flyga runt. Klarar man inte skräpet bör man nog hålla sig till mindre skräpiga djur.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Timid]
2013-03-11 20:19
#2

Du får gärna fördjupa dig på varför du inte skulle rekommendera det! :) Att fixa inredningen ser jag personligen inte som något hinder. Man kan hänga från taket, göra ställningar från golvet osv.

Ja, det är klart att fåglar är skräpiga, men varför inte förenkla det om man har möjligheten? Egentligen skulle det räcka med att ha en träkant längst ner på buren så skulle det genast bli mindre skräp runtomkring i huset.

De problem jag kan se med att ha ett växthus är:
1. Fåglarna kan krascha i glaset: Men googlar man på tex finch aviary så verkar väldigt många ha burar med glasframsida och precis som jag sa med fönster: det går att få dem att förstå att det är glas där.
2. Har man fåglar som gillar att klättra, och gärna tar hjälp av sin näbb är galler att föredra. (tex undulater). Men jag tvivlar på att dom kommer må skitdåligt bara för att dom inte har galler på sidorna. Skaffar man ett växthus köper man självklart ett stort. En liten glasbur är, precis som en liten gallerbur, alltid negativt.
3. Det fungerar inte om man inte kan få tillräckligt mycket luftcirkulation, men det är ju en sådan sak som man enkelt kan fixa.

Ni får gärna fylla på mer negativa saker, och även om ni har någon lösning på problemen. :)

Fenix_Chicci
2013-03-11 20:53
#3

Jag tycker det känns som att det blir så instängt och sen så kan de ju krascha in i glaset. Även om de får vänja sig så finns det ju en risk att de "glömmer bort sig" när det är en så stor yta. Speciellt om de ska flyga utanför buren vilket de nog borde få göra, att de ska skynda sig ut och kraschar in i glaset istället för öppningen. Sen tycker jag också för min egen del att jag skulle känna mig avskärmad från dem. 

Men det kanske bara är jag som är negativ, haha. Men skulle nog själv inte ha det iallafall. Men du kan ju alltid spåna vidare och se om fler har så till fåglar.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

drika
2013-03-12 20:00
#4

deras damm kmr bara va inom deras bur vilekt är negativt bara för att du vill slippa den känner jag för dem ska med få ha bra luft. Pinnar, hur ska du sätata fast dem och vattnet och matskålar? De finns en bra sida som har glas på sidorna av sina burar jättefina, pma om du vill ha sidan som jag skulle rekommendera istäället:)

Hälsningar

Fredrika

[Timid]
2013-03-12 21:07
#5

Att just använda ett växthus är inte nödvändigt. Tänkte mest på att ha minst en glasvägg. Som jag skrev tidigare, pinnar kan man hänga från taket eller göra ställningar från golvet. Vatten och matskålar kan man ställa på någonting som står ifrån golvet alternativt använda frö/vattenautomater som man hänger ifrån taket. Du får gärna skriva sidan som du rekommenderar här, det är säkert mer än jag som är intresserade.

Angående dammet: Skaffar jag (eller någon annan) en såpass instängd glasbur måste man naturligtvis se till att luften i buren är precis lika bra som luften utanför -  fåglarna ska inte behöva lida eller må sämre bara för att jag som människa vill ha en snyggare bur.

MimmiH
2013-03-12 21:42
#6

Det vore estetiskt snyggt med en glasbur men det faller bort för mig. Jag har alltid haft någon fågel som inte kan flyga bra eller inte alls. Dessa handikappade fåglar behöver galler eller nät att klättra på för att nå de högsta sittpinnarna. De trivs inte med att sitta lågt. Även friska fåglar klättrar då och då på gallret. Och man vet aldrig om någon av ens fåglar blir handikappad eller får försämrad flygförmåga av någon anledning och jag anser att de bör få vara med flocken.

Sedan tror jag att luften i en glasbur blir sämre även om man har nättak exempelvis än luften utanför.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: