Kakaduor

Nymfkakadua!

2013-02-11 14:12 #0 av: MontEverest

Har lite funderingar kring denna fågel..Har alltid gillat fåglar och har haft och har lite olika sorter fortfarande, dock har jag aldrig haft nymfkakadua. Dels har jag aldrig tänkt på den fågeln tidigare (mest gillat undulater små o behändiga i många fina färger) nymfer har sett så tråkiga ut i sin gråa färg och aldrig fångat mitt intresse förrän nu! 

Har mer o mer funderat på nymfer...men flera saker som fortfarande gör att jag tvekar.

* att de verkar vara nervösa fåglar som lätt får problem.

* inte klarar flera förändringar såsom tex. en lägenhetsflytt, nya människor, ändrad inredning i hemmet (rätta mig om jag har fel)( fast borde de inte klara av förändringar rätt lätt, i det fria är de ju nomader..?

*extra dammiga och allergiframkallande (vill ju inte framkalla ngn allergi och då bli av med alla fåglar bara för att man skaffar sig nymfer) fast luftrenare finns ju förstås.

*höga skrik? (bor i lägenhet)

* plockar sig lätt

Fast samtidigt så undrar man ju då hur denna fågel som är så vanlig och som så många familjer ändå har ,om det kanske ändå inte förekommer så mkt problem med den arten som jag föreställer mig??

Den är ju väldigt populär att ha i fångenskap.

Ja det är ung vad jag kommer på just nu...ngn som har egna erfarenheter att dela med sig?? Vill gärna höra hur det är att äga dessa fåglar..och problem som har uppstått..mm...men även problemfria historier tack :)

Anmäl
2013-02-11 14:16 #1 av: dynamitella

Allt jag upplever är att deras läte skär in i ryggmärgen :) Är uppväxt med en egen nymfparakit (som det då hette), och mormors 8 nymfer.

I övrigt ser jag inga problem med arten. Mycket trevliga och blir lätt tama. Jag ser däremot allt för ofta dessa fåglar i små burar utan fysisk och psykisk stimulans. Detta är för mig en fritt flygande fågel som bör vara en "axelkompis", inte burfågel :) 

Otroligt trevliga fåglar. Min mor tål dem också trots allvarlig djurallergi (tål inte undulater eller papegojor i övrigt).

Daniella Alexandersson - Geckouppfödare https://www.facebook.com/DynamiteGeckos

Anmäl
2013-02-14 22:02 #2 av: MontEverest

Låter fint! Blir mer o mer intresserad. Ngn som har fler erfarenheter?

Anmäl
2013-02-14 23:25 #3 av: drika

Vissa nymfar låter mycket andra lite.  Helt individanpassat. Min svante blev först lite upprörd när ja satte upp gardiner men han lugna sig när de va uppsatta (hade nga innan) han började plocka sig men de fick jag stopp på och vet andledningen eftersom de va lite förändringar hemma som vi fick ändra tillbaka på. Ångrar inte en sekund att ha nymf eftersom de är en familjemedlem och med hela tiden i hemmet lösa. Duscha nymfarna några ggr i veckan så dammar de nte lika mycket, min ena duschar medmig i duschen och den andra i blomspruta:)

Som ovan säger, inte burfågel. Är definitvt en bästa vän man har där och min ena skriker bara när man kommer hem för att hälsa en välkommen aldrig annars:)Nymfar är  mildare i tempramentet än undulater men måste aktiveras och viktigt att ge bra kost. De klarar flyttar bra MEN som alla fåglar är fåglar nervösa om de inte brukar flytta och sjukdomar som ligger latent kan  bryta ut MEN detta gäller alla fågelarter.

Skickar med en bild på hur fina färger nymfer med har:)

Anmäl
2013-02-15 17:30 #4 av: MontEverest

Låter som att detta är fågeln jag letar efter! Det mesta positivt med att den e ung som en miniatyr papegoja, vill ha ngn fågel som inte e allt för stor som ska va med på det mesta, gärna även följa med utomhus. Men det enda negativa jag ser är dock rädslan för förändringar, men om man har den som unge och vänjer den vid olika nya saker hela tiden kanske det går? Höga skrik är problem nr två eftersom jag bor i lägenhet, men e de tysta på natten eller om det e mörkt?? Det är ju för det mesta mina undulater. Jo sett att nymfer kan ha fler färger än grå nu :) fast egentligen struntar jag i utseendet, men söt den va!

Anmäl
2013-02-16 13:05 #5 av: drika

Jag bor med i lägenhet och det funkar bra. Mina skriker inte^^ena pratar mest bara. Vill man vara med från början är det kul att skaffa en uppfödd unge från en uppfödare och då är de oftast hanterade så detärlättare att göra dem tama. Min ena nymf var 1 år när jagskaffade honom och han var väldigt fäst vid förra ägaren så jag fick jobba med atthan skulle lita på mig ochdet gick väldigt fort såhan är en lätthanterad fågel. Nymfer kan du ha med lite var du vill där de passar fördjur att vara promendaer eller på stranden t.ex. Riktigt mysigt att ha  med sig sin kompis:) Jag har ett skynke över buren pånatten så då är de tysta minlutino vill upp så fort de ljusnar annars vilketva enda gången han är högljudd. så de är att rekommendera:)

Anmäl
2013-02-16 17:37 #6 av: MontEverest

Aha låter ju bra att det kan fungera i lägenhet! Jätte roligt att höra egna erfarenheter från dessa fåglar! Är verkligen sugen på nymf nu!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.