Annons:
Etikettbeteende-och-lek
Läst 2980 ggr
Chumagia
1/9/13, 3:33 PM

Skrattduva skakar, Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag fick en duvbebis från min kompis när hennes duvpar la ägg. Hon kläcktes i Februari -12 och jag har haft henne sedan i  Mars -12. I början betedde hon sig helt normalt, men efter att hon blev könsmogen så har hon börjat "kroa" konstant (ca en gång var femte sekund) och skakar okontrollerat. Detta händer bara när hon inte har lagt ägg. När hon lägger ägg ligger hon lugnt och stilla på sina ägg och ruvar.

När jag tar ut henne ur buren så skakar hon fortfarande lite (inte lika mycket) och slutar kroa. Hon pickar mig gärna lite försiktigt i fingrarna (såsom duvparen gör på varandra när de ruvar).

Någon som känner igen detta beteende? Hon får vitamindroppar i vattnet och hennes mat blandar jag själv, med parakitblandning, undulatblandning, viltfågelblandning och hampafrön. (min kompis duvor från parakitblandning och har aldrig (peppar, peppar) varit sjuka.)

Kan det vara så att hon saknar en hane? Och om jag isåfall skulle köpa en hane, hur introducerar jag dessa för varandra? Buren hennes är ganska stor (höjd: 80 bredd: 42 längd: 78) så jag har inte riktigt plats för en till bur.

Annons:
[Featherz]
1/9/13, 9:20 PM
#1

Jag tycker absolut att du ska köpa en hane till henne, och se om skakandet upphör. De vill ju trots allt ha en livskamrat oavsett vad och hon verkar sakna sin :)

Duvor är så pass fredliga djur att du bör kunna sätta ihop dem utan problem, särskilt med tanke på att det är olika kön (= mindre spänning i form av dominans). Men man ska fortfarande vara försiktig.

Det rekommenderas att den nya fågeln ska stå i karantän i ca 3 månader, d.v.s i ett annat rum. Anledningen är att man ska försäkras om att den inte bär på några smittor som kan föras över till den gamla fågeln.

När det är dags för dem att introduceras så börjar man ofta med att ställa burarna nära varandra i samma rum. Viktigt att tänka på är att vid det här laget har båda fåglarna sitt eget revir i burarna, så för säkerhets skull bör man sätta ihop dem (utanför burarna) på en neutral plats då det minskar risken för konflikter. Ett fågelsäkrat rum där honan inte brukar vara borde funka. Men när det är dags för dem att leva i samma bur så gäller samma där, en neutral voljär eller liknande är att föredra.

Nu vet jag inte om duvor är lika känsliga med detta som papegojor, men det är vad som rekommenderas - håll dem först åtskilda och sätt sedan ihop dem på en neutral plats.

Jag skulle rekommendera en voljär då duvor inte utnyttjar utrymmet som papegojor gör, utan de går och flyger istället för att klättra. En voljär på 2 kvadratmeter är ett helt okej minimimått, men kom ihåg att ju större buren är, desto mindre blir risken att fåglarna bråkar. Det är jätteviktigt att de kan dra sig undan från varann även i buren.

Lycka till!

~ Emma

Chumagia
1/10/13, 5:49 AM
#2

Tack för svaret! Är otroligt tacksam! Tror jag ska fundera på det där med hane iallafall.. :)

[Featherz]
1/10/13, 3:33 PM
#3

#2 Ingen orsak! Det tycker jag absolut :)

Upp till toppen
Annons: