Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 2178 ggr
Nathalie-G
2012-12-14 11:34

Burfråga

Hej! Har ju nyligen blivit med en omplaceringsnymf, har 2 undulater sedan innan och efter nyår kommer det hit en nymf till. Ska bygga en bur och undrar om det räcker med 150*70*110cm ungefär? (l*b*h) Är något i den stilen jag kan få plats med, fåglarna är ute flera timmar varje dag i hela huset! Den nya nymfen är tyvärr vingklippt så han bär jag runt i huset och så skuttar han runt och klättrar så länge. Vad är en bra gallerstorlek till dessa?

Är jättenöjd med nya pippin, han är 2 år och har aldrig blivit hanterad men gör stora framsteg hela tiden! En kaxig liten nymf!

Annons:
Minoth
2012-12-14 13:27
#1

Det låter som att det kommer räcka absolut :) Det är ju över minimåtten och det är ju kanon :)

maskorna på nätet bör vara max 19x19mm :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Nathalie-G
2012-12-14 20:26
#2

Och det funkar även för undisarna? :) Kan knappt bärga mig, ska bli så kul att få en ny, fin bur full med grenar och annat kul! Ska såga av en stor gren på trädet i trädgården och lägga på golvet i buren som ett träd med massa roliga klättermöjligheter!

Minoth
2012-12-14 20:35
#3

#2 bör göra det tycker jag. när jag tittar på mitt nät så känns de inte som att en undulat kan på något sätt fastna i det. 

Om du vill vara på säkra sidan så använd du 13x13 mm… är nog bättre kanske, för nymfarna spelar de ingen roll.

13x13 är förmodligen billigare :)

Du kan sätta en stor avsågad gren i en julgransfot och ställa in den i voljären.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Nathalie-G
2012-12-14 21:13
#4

Det var smart! ska bygga det i "ramar", den översta kommer fästas med gångjärn och haspar så att man kan öppna hela taket (bra vid städning) och två mindre luckor på långsidan, ska börja rita på det nu! :)

Minoth
2012-12-15 00:12
#5

En sak jag undrar är däremot, om du ändå ska bygga en såpass voljär kan du lika gärna bygga den hela vägen till golvet så du kan gå in i den. 

Gör en stor dörr på framsidan.

JAG LOVAR DIG att de underlättar städning, inredning ja ALLT! :) Den platsen ska ju ändå tas upp liksom.

Jag hade själv en bur innan som var 140Bx70Dx100H och sen skaffade jag en mycket större och som gick hela vägen till marken så man kunde gå in i voljären, stå i den, inreda städa ja allt.

Gör det, säger jag bara…!!! :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Nathalie-G
2012-12-15 12:43
#6

Tänkte ha den ståendes på golvet framför ett fönster, därav maxhöjden tyvärr, ska kolla om jag kan städa ur kontoret så kanske dom kan flytta in där istället, då blir det från golv till tak! Vad är bäst att ha på botten? Vaxduk och tidningar?

Annons:
Minoth
2012-12-15 14:39
#7

#6 fåglar vill absolut inte ha din bur på golv nivå. Den måste vara en bit upp från marken!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Nathalie-G
2012-12-15 15:21
#8

då ska jag tänka ut något annat då, får möblera runt lite! :)

Minoth
2012-12-15 15:28
#9

#8 sen är de inte bra att ha direkt framför ett fönster heller då de brukar ståla kallt från fönstrena nu på vintertid. 

På botten skulle jag nog satsa på vaxduk eller formplyfa sen tidningspapper eller som jag köper, golvskyddspapper (sånt man har när man målar tex)
Finns på alla stora byggvaruhus! en stor rulla kostar nästan ingenting

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Nathalie-G
2012-12-15 15:34
#10

Har faktiskt aldrig haft det problemet med att kylan kommer in pga av fönster, har jämt 22 grader inne eftersom jag är frusen av mig :)

Minoth
2012-12-15 21:47
#11

#10 om du håller en hand nära ett fönster så känner du att temperaturen precis brevid fönstret ofta är kallare. Men de beror på vad du har för fönster iofs ^^

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Nathalie-G
2012-12-16 00:02
#12

Åh, är så glad för lilla Chico! Han älskar att vara med överallt och gosa, sen har han hittar en favoritleksak, sånadär plast-nät-bollar med pinglor i. Tänk att han aldrig har haft leksaker eller sälskap. Hoppas att han ruggar snart min lilla tok så att han kan flyga! Svarar när man pratar med honom också, och Birdie, tjejundisen och han putsar på varandra och jävlas när dom är ute i sängen, så söta! Putte är inte lika intressant tydligen :) Birdie springer fram och drar i Chicos stjärtfjädrar och Chico jagar henne och gör likadant! :)

Upp till toppen
Annons: