Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 5362 ggr
Fliso
2012-10-23 19:36

Ensam fågel?

Ja, nu är det så att jag och min kpmpis har suttit och diskuterat detta om att hålla papegojor ensamma (utan artfrände). Och vi kan inte bli enade om vilket som är rätt. Kompisen säger att man ska ha en fågel och jag tycker att två eller fler är bättre.

Detta har nu vi suttit och diskuterat om så nu skulle jag vilja höra lite åsikter om detta.

Är det någon art som är aggressiv mot andra artfränder? Detta låter ju inte som om det stämmer.. Men vad vet man.

Annons:
Minoth
2012-10-24 15:23
#2

Papegojor skall alltid leva minst två stycken om man inte är med dom 24 timmar om dygnet och aldrig är borta hemifrån!

Om fågeln absolut inte funkar att ha i samma bur som en annan så tycker jag att man måste ha en bur brevid med en annan fågel åtminstånde!

I naturen lever dom ALDRIG ensamma! ALDRIG! en ensam papegoja i det vilda är i stort sett en död papegoja, inget skydd, ingen flock…

Papegojor vill inte ha ensam tid, de vill vara med sin flock hela dagen och hela natten

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

kallepudas
2012-10-24 16:48
#3

#4 I det vilda sitter inte fåglarna i bur heller & ingen som plocka bort bort sand & grus för dom så dom inte äter det & får sandinpackning i krävan…….att jämföra en tamfågel mot en vild är riktigt dumtGlad

samt att dom svaga faller offer för rovdjur….ta en gul eller blå undulat…hade nog klarat livhanken sådär 15minuter i det vilda australien sen hade den varit middag,så att jämföra blir bara dumt.

Ska man dra det hårt så är inte nån tamfågel så himla glad åt att vara våra sällskapsdjur & dom hade nog hellre haft sin frihet än att vara våra husdjur.

Fliso
2012-10-24 16:56
#4

#3  Ja så kan man ju också tänka :)

kallepudas
2012-10-24 17:01
#5

#4 Ja lite så men helst ska man väl se till att våra tamfåglar ändå har en artfrände att tjöta skit med….Flört

Det jag menade var att till exempel en undulat kanske inte blir så himla nöjd med just den kompisen som vi ägare väljer ut till den…jag har i omgångar upp till närmare 30 undulater & då väljer dom bästa kompis själva….vilket inte blir så som jag kanske hade tänkt om jag nu bara skulle haft två av dessa fåglar.

I naturen lever dom ju i flockar upp till flera tusen djur & då blir deras val helt annorlunda än det vi kan erbjuda.

Fliso
2012-10-24 17:05
#6

Om ni kollar på länken igen, så kan ni se att någon skrivit detta om att man  ska helst ha två fåglar.. Det var jag som skrev det och jag hoppas h*n köper en till fågel.

Annons:
kallepudas
2012-10-24 17:11
#7

#6 jo men ska man tillgodose  djurets behov så kanske man egentligen borde ha många fler än två….för vissa sorters fåglar kanske det rent av är irriterande att få en kompis som man inte vill ha…..

Fliso
2012-10-24 17:19
#8

Självklart, men eftersom denna person bara hade en så kan ju vara en start att köpa en till :) Och sedan kanske personen ökar antalet när h*n ser att ju fler desto bättre ;)

Lamina
2012-10-24 17:23
#9

#3 Hur tämker du där? Att bara för att fåglarna inte längre behöver sin flock för skydd så betyder det att dom förlorar sitt sociala behov..? Vi människor behöver inte heller varandra för överlevnad längre, vi har ett socialt behov ändå. Det försvinner inte bara för att vi egentligen inte behöver varandra längre.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kallepudas
2012-10-24 17:31
#10

#9 Som jag skriver i andra inlägg…..en undulat behöver fler än "en" kompis….så hur  tillgodoser du det behovet om du nu bara har "två"…blir ju ett skämt i sig när undulaterna lever i så stora flockar i det vilda…att tillgodose deras behov med "en" kompis…..som du skrev dom har sociala behov & det kan inte "en" fixa….två är inte en flock…

Minoth
2012-10-24 18:44
#11

#3 de klart man skall jämföra dom med vilda fåglar! De är ju precis likadana! 

Man skall ju försöka återskapa en så naturlig miljö det bara går när man skall ha dom i hemma miljö.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Fliso
2012-10-24 20:11
#12

Vad tycker ni vore en bra inomhus ''flock'' (hur många).

Själv tycker jag att 14 fåglar kanske skulle kunna vara lagomt många att ha inomhus. Men annars om det är voljärfåglar så ökar ju antalet betydligt. Och det beror ju också på vad man har för bur..

Minoth
2012-10-24 20:50
#13

#12 beror på vad de är för fåglar. 
Skall man ha en stor flock undulater tex så skulle jag säga en bur på minst 150bred, och gärna upp till tak

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
kallepudas
2012-10-24 21:26
#14

#11 nu är ju inte undulaterna som vi har här i sverige inte det minsta lika dom vilda…..våra stackars undulater dör ju som flugor & skulle inte klara sig en dag i sin naturliga miljö!

Så dom är inte alls likadana….den vilda ursprungs-undulaten är mindre & har grönsvart teckning samt bra mycket mer tåligare….

Och jag menar att tar man & skaffar en undulat & köper den en kompis så har man långt ifrån tillgodosett behovet & det spelar ingen roll hur fin bur eller voljär man har för den är ett flockdjur…flock är inte ens 15 när det gäller undulater.

15 vargar kan liknas vid flock men 15 undulater är ingen flock.

Fliso
2012-10-24 21:56
#15

#14 Men vi kan ju försöka få till fåglarnas naturliga miljö men jag tror ingen kan ha över 1000 fåglar i en inomhusvoljär.

Det är många som bara köper två fåglar och du har ju sagt ditt om det, men hur många fåglar skulle/har du i en bur?

14 är ju lite jämfört med det vilda men det är ju alla fall bättre en två :)

Som ni säger så beror det ju på vilken art man har, dem större fåglarna kanske man inte har många utav, av olika andledningar och dem mindre arterna fler.

kallepudas
2012-10-24 22:07
#16

Jag har i detta nu 15 undulater…vilket är helt lagom om man bor i lägenhet.Har haft 25 som mest & det är lite mycket.

Har 3 nymfkakaduor & dvärgpapegojor oxå så min djurkvot är full & inge kan ha 1000 fåglar hemma…

Men jag vill inte säga att den miljön jag har mina fåglar ens är i närheten av naturliga miljön…tidningspapper på botten av buren…den normala miljön har sten,grus,sand….ja ni som läser förstår vad jag menar.

Antalet tycker jag att var & en bestämmer vad som passar & vad man har för utrymme. Sen beror det på vilken fågel det är….

Grå jako til exempel om man har en & sen skaffar en till så kan det bli ett jäkla liv på den förste & då kanske man har skaffat sig ett problem istället för att göra det bättre…en sådan fågel kanske  inte accepterar några andra fåglar…detta har jag hört från kunnigt folk på dessa gojor.

Så det varierar från art till art.Glad

Minoth
2012-10-24 22:52
#17

#15 pratade om papegojor genrellt. Inte om undulater specifikt. De är ett undantag … sönder avlade

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2012-10-24 22:54
#18

#15 bara för att de blir mer livad med två stora gojor är INGEN anledning att de ska sitta ensamma. Grå jakos speciellt behöver verkligen en artfrände. MAN KAN INTE ha en ensam gråjako som sitter 8 timmar om dagen, 

Och har man inte tilräckligt utrymme skall man inte ens fundera

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

kallepudas
2012-10-25 07:03
#19

#18 "MAN KAN INTE"   jorå det går så bra så

Minoth
2012-10-25 13:14
#20

#19 nej det är inte okej.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Fliso
2012-10-25 15:29
#21

#18 Det jag menade med att man inte har många stora papegojor är inte för att jag tycker det ska vara så, utan för att jag tror att det är fler som bara har 1-2 stora papegojor än att ha 4-30 stora papegojor.

Om man ska ha en ensam papegoja så tycker jag att det ska finnas en bra andledning till det. T.ex Papegojan är aggresiv mot andra papegojor.

En fråga till er fågelägare: Hur valde ni art?

Jo, det är ju så att jag har tänkt att bli papegojägare och jag från början var det så att jag var helt inställd på nymfkakaduor, men har nu i efterhand läst lite om alla arter (inte alla underarter då) och blivit kär i conure fåglar. Och jag står nu mellan nymfkakadua eller en grönkindad conure. Men jag har ju all tid i världen att tänka efter. Men om det blir papegojor så kommer jag anpassa mitt liv efter dom. Jag är ju snart i den åldern när det är dags att bestämma vad man vill göra med sitt liv.

Skulle vara kul att läsa hur ni kom fram till eran art :)

kallepudas
2012-10-26 06:59
#22

#21 Jag har valt fåglar som passar mig.Många kommer säkert att försöka övertala dig till att skaffa dig något som du inte vill ha så mitt råd är att skaffa den art som intresserar dig för den kommer du ha i många år framöver….hur man bor & sen intresset som gör att man oftast väljer en art som passar dettaGlad

#20 Finns ingen lag som säger annat….jo om man inte är hemma ofta "så bör man ha" två individer…….så tolkar man lagen som den står så är det inget "måste" så alla som säger till folk att dom måste ha minst två,det är helt deras egen uppfattning!

Minoth
2012-10-26 12:57
#23

#22 Jag tycker att man skall använda sunt förnuft! Och en så intelligent papegoja som en gråjako mår riktigt dåligt av att sitta ensam hela dagarna.  

Det är på förslag att det skall blir ett krav att de skall vara minst två. Det hade inte varit ens på tal om det inte var för fåglarnas bästa.

Att sitta och säga att "de går så bra så" att ha en papegoja ensam hemma en hel arbetsdag är inte förenligt med god djurhållning enligt mig, oavsett att lagen inte kräver det.
En papegoja som absolut inte kan sitta med andra gojor av diverse olika anledningar är en sak.

Men att säga att det är helt okej att skaffa en papegoja som mycket väl kan leva i över 50 år och ha den helt ensam utan någon som helst anledning. Det är helt fel!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Fliso
2012-10-26 16:03
#24

Vad är smartast: Köpa en fågel och lära känna den och sedan köpa en till, eller köpa två fåglar från början?

Och detta att man bara ska ha en fågel för två fåglar blir inte lika tama/bundna till ägaren som en fågel blir. Stämmer detta? Eller kan två fåglar bli lika tama/bundna som en fågel blir?

Fast om man bara har en fågel har den ju bara en själv som kompis..

kallepudas
2012-10-26 16:34
#25

Bäst enligt mig…så skaffar jag två direkt & jobbar med dessa två individer sakta men säkert,då slipper man lite av problemet att sätta ihop två fåglar sen….att dom blir mer tam om den är ensam är en myt….en ensam fågel har inget val,är dom två eller fler så har dom valet att ändå umgås med dig som ägare.

#23 Vem säger att fågeln är ensam hela dagarna?…finns massor med folk som är hemma hela dagarna & hade jag haft ett nattjobb så hade jag varit hemma hela dagarna & på natten sover fågeln….ja du förstår nog hur jag menar men din & några andras påhitt att man "måste"….Följer man reglerna så är det ju inga problem.

Minoth
2012-10-26 17:33
#26

#25 jo men jag skrev att det är inte okej att ha en ensam fågel sittandes 8 timmar. då svarar du att "de går så bra så"

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

kallepudas
2012-10-26 17:41
#27

#26 Det går bra att ha en fågel ensam…sen kan alla självutnämnda proffs inte veta hur & när alla andra är hemma….håller man sig till rena fakta så är det lagen som styr & inte du minoth eller hur…sen kan man tycka hur man vill men det är ju inget folk behöver leva efter.

Jag tycker precis som du men man får ju se vad regelverket säger….det är vad jag menar.

Annons:
Fliso
2012-10-27 12:34
#28

Nu är jag tillbaka på ruta ett när det gäller att hitta en passande art. Det går bara inte att bestämma.

Har ni några råd, hur man väljer ut en art?

Minoth
2012-10-27 13:34
#29

#28 åk till uppfödare/tamfågelägare och träffa de olika arterna! Det är absolut det bästa! 
Vart bor du?

I göteborg har vi ett möte på söndag där de kommer vara massa olika fåglar

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Fliso
2012-10-27 16:34
#30

Jag bor i Sundsvall men kanske kan ta en sväng till Göteborg med tåg nästa söndag :)

Minoth
2012-10-28 15:23
#31

#30 mötet var alltså idag tyvärr :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Fliso
2012-10-28 16:10
#32

#31 Oj, jaha.. Vet du när ni ska ha nästa gång? :)

Känner du/ni någon bor nära Sundsvall heller i som äger papegoja/or

Upp till toppen
Annons: