Annons:
Etikettfoder-för-alla-fågelgrupper
Läst 2360 ggr
crazydreamer
2012-10-16 13:24

fink mat

Hej alla..

Nu har jag haft en mega diskuation om kanin mat..

Vad ger ni era fåglar.. Jag har 4 zebra finkar.. och varför ger ni dom den maten???

// Nyfiken Jenny

Annons:
Sweelin
2012-10-16 23:18
#1

Fågelfrön? Beror på fågeln också. Eftersom det är anpassat till fågelns behov?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

crazydreamer
2012-10-17 09:55
#2

Ja men vart köper ni dom?

// Nyfiken Jenny

[CruellaDeVil]
2012-10-17 13:12
#3

Jag köper Prestige eller Bello finkblandning utan pellets. Det är båda högkvalitativa blandningar. Att de är utan pellets eller "vitaminpiller" är viktigt då de annars inte går att grodda eller blötlägga. (då går det heller inte att testa kvaliteten på fröna… vilket man enklast gör genom att låta dem gro- frön som inte gror är bara skräp)

Mina finkar äter alltså torra frön, grodda/blötlagda frön, grönsaker, lite frukt och så vitamin- och mineraltillskott på det. Vitamintillskotten är det viktigt att det är sånt man strör på grönfodret och inte sånt man häller i vattnet, då vitaminer är lättflyktiga och de inte gör så mycket nytta i mer än en timme kanske. Sedan bildas istället mer bakterier.

Utöver det får mina finkar insektsfoder och levande mjölmask, som till största delen är till papegojamadiner och dvärgvaktlar men även uppskattas av övriga finkar.

Jag köper allt till mina fåglar i zoobutiken.

drika
2012-10-17 14:03
#4

mina undulater och nymfkakaduor äter pellets som jag köper i zoo affären. det är alla viktiga näringsämnen i dem, slipper man grodda osv.

Hälsningar

Fredrika

crazydreamer
2012-10-17 19:30
#5

Grodda???? jaha.. hur.. (trög)

Men är inte finkar vegitarianer??

// Nyfiken Jenny

[CruellaDeVil]
2012-10-17 22:34
#6

Här kan du läsa om att grodda och blötlägga frön http://www.undulatportalen.se/grodda.html

De flesta fåglarna som räknas till fröätare äter även en viss del insekter. Även papegojfåglar äter med stor glädje lite mjölmask om de bjuds på det. Särskilt under häckningen är det inte helt fel med ett proteintillskott. Mina sebra- och måsfinkar äter mjölmask med stor glädje. :)

Annons:
Sweelin
2012-10-17 23:35
#7

Vad har detta med kaninmat? Flört Nyfiken på eran diskussion Förvånad

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

crazydreamer
2012-10-18 07:00
#8

Den finns på kanin iFokus.

// Nyfiken Jenny

Upp till toppen
Annons: