Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 8276 ggr
DanaLana
2012-10-10 17:57

Pionus?

Är det någon här som har någon erfarenhet av dessan fåglar?

Har läst lite om dem men hittar inte någon riktig bra text så då frågar jag er ^^

Är dessa fåglar enmansfåglar?

Är dem tama/tål att bli klappade (vet att det finns olika personligheter) men är själva arten tam?

Vilken grupp ska detta vara i? Satte på allmänt för jag visste inte vilken annars..

Annons:
Fliso
2012-10-11 18:06
#1

Puttar :)

Cassidy82
2013-03-19 17:46
#2

Jag är också nyfiken!

MimmiH
2013-03-19 19:33
#3

Jag har mejlat en fågeluppfödare och en pionusägare, hoppas de svarar.

Angående det här om arten är tam så är det som så att vissa uppfödare stjäl ungarna från föräldrarna för tidigt, innan de är självständiga och färdigmatade av föräldrarna. Det kallas att handuppföda eller handmata. Ungarna blir då präglade på människor men kan ibland ha svårt för att umgås med artfränder, de kan bilda par med en människa. Allt detta görs för att fåglarna ska bli tama tidigt men det är inte schysst av djurskyddsskäl. Så man bör försöka hitta en fågel som inte är handmatad. Dessa kan också bli tama om man sysslar med dem, många är det redan från början om uppfödaren har pysslat med dem.

Jag återkommer om jag får svar från de pionuserfarna :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

MimmiH
2013-03-19 22:20
#4

Jippiiii, den mycket erfarna fågeluppfödaren med cirka 50-60 års erfarenhet har svarat. Här är hans svar:

Ett kortfattat svar på frågorna. Tittade i all hast på “tråden” eftersom du markerat den. Anar att det var ditt svar om bl.a. handmatning. Mycket bra. Jag har i åratal tjatat om att för relationen mellan fågeln och ägaren, skall vara harmonisk, är det är viktigt att vinna sin fågels förtroende, men totalt fel när relationen bygger på fågelns beroende, vilket är resultatet av handmatningen. Det är viktigt för fågelns mentala hälsa att den får vara fågel!!

På tal om föreläsning, vilket jag kände att jag var på väg till nu, så skall jag hålla en föreläsning om fåglar på Djurmagazinet i Tyresö 27/3 klockan 19.15. Skickar ett litet info i separat mail.

Pionus-papegojorna är ett släkte, som det förvånat mig att man inte uppmärksammat mer. Både arten vitpannad papegoja Pionus senilis och maximilians pionus/papegoja Pionus maximiliani, kan rätt hanterade bli mycket tama och till och med lära sig enstaka ord. Anledninge till att de inte är så vanliga, är nog att det alltid varit en begränsad uppfödning i skuggan av amasoner och morhuvade papegojor. Själv har jag den vitpannade arten, inte som tamfåglar utan häckpar, och jag upplever dessa som mycket trivsamma, precis som andra Pionusarter jag haft. Deras tamhet, oavsett art, beror på ägaren. När man vunnit deras förtroende kan man mysa med dem. De äter frö och frukt. I förhållande till andra Syd – Amerikanare är de, som jag upplevt dem, inte alltför högljudda. Min personliga favorit är den vitpannade.

Bästa hälsningar Jan

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Sweelin
2013-03-19 23:09
#5

Jag har faktiskt funderat på Pionus för ett år sedan kan jag tro 🙂 Hittade mestadels engelska sidor men det var något med dem som fick mig att backa 🤔

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Cassidy82
2013-03-20 08:11
#6

Visst är det trist när fåglar handmatas av fel orsaker! Håller helt med dej om att vilja ha två fåglar som levt, matats och uppfostrats av sina föräldrar, men vants vid kontakt med uppfödaren! Den tid och det tålamod man får lägga ner för att få en tam och 'vältränad' fågel är ju, iaf för mej, en mycket stor del av glädjen att ha dem!

Annons:
Upp till toppen
Annons: