Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3076 ggr
crazydreamer
2012-10-10 12:53

skaffa fler fåglar...

Jag har fyra zebrafinkar och en stor bur som bara står. Jag vill skafferi ett par till. Men vet inte vilken sort. Mina finkar är underbara. Dom hoppar gärna upp på min hand när jag städar buren eller ger dom mat. Mina två barn kan ta fram en stol framför buren och bara sitta och kolla på.dom när dom leker.. Men nu vill jag ha fler. Dom får gärna "prata" inte skrika. Och jag vill gärna ha två. Hona och hane. Och fåglar som blir mer tama. Någon idéer? Och så har jag och en kompis funderat. Kan man få inavel bland fåglar. Han tror inte det. Och jag har inte en aning. :-):-)

// Nyfiken Jenny

Annons:
kallepudas
2012-10-10 20:07
#1

Inavel bland fåglar är ju vanligt förekommande problem,många som till exempel parar syskonfåglar & min tanke är att undulatstammen är utsatt för detta & därför dom dör i cancer & annan skit i alldeles för tidig ålder.

Ska man para två fåglar så ska dom inte vara släkt på något vis.

pinku
2012-10-11 07:05
#2

#1 veterinären på roslagstull så precis samma som dig, och att just undulater är speciellt utsatta. Det är därför de har så väldigt förkortad levnadstid, om man jämför med för flera år sedan. Vad jag har förstått har det varit allmänt accepterat med inavel på undulater, för att få fram speciella färger osv. Det skördar vi undulatägare frukterna av idag, för tidig död och allmänt stor risk för ohälsa :(

crazydreamer
2012-10-11 08:51
#3

Okej. Tack för era svar. Jag har läst flera dom har syskon par. Kvar när föräldrar har fått. För mig låter det sjukt att försöka få ungar på syskon.

// Nyfiken Jenny

crazydreamer
2012-10-11 15:15
#4

Ingen som har någon idee om fågel. Det ska vara en mindre men som kan bli handtam.

// Nyfiken Jenny

kallepudas
2012-10-11 17:08
#5

#4 Får du tag på bra undulater så kanske det vore nått för dig för dom kan ju bli väldigt tama & är orädda av sig om man ger det lite tid.Glad

#2 japp det är faktiskt så illa…därför jag skaffat mig  en egen flock & försöker få fåglar ifrån någon som gör som jag…håller linjen ren från inavel.På så vis har jag faktiskt lyckats med mina kullar….mina undulater håller sig ganska små i växten precis som dom vilda är….samt at dom inte dör för tidig död…..självklart hoppas jag på att om 10 år har jag en flock där undulaterna blir runt 15år…..numera ligger dödssiffran på runt 10-11år vilket jag tycker är rätt bra för den vanliga åldern numer på undulaterna är runt 5-7 år…& kanske ännu tidigare.

pinku
2012-10-11 19:53
#6

Jag kan även rekommendera bourkes parakiter. Om man tycker att undulater är för högljudda :) #5 man får bara hoppas att fler uppfödare tänker som du.

Annons:
[CruellaDeVil]
2012-10-12 19:16
#7

Katarinaparakiter är supertrevliga också. :)

Upp till toppen
Annons: