Annons:
Etikettpapegojor
Läst 3210 ggr
[sanibel_18]
9/21/12, 3:02 PM

vilken är bäst för mig?

vi kommer att åka till australien om några veckor och jag vill bestämma vilken jag ska köpa.

jag tycker om:

jako

kakadua (jag vet, jag kommer aldrig att kunna ha en)

morhuvad papegoja

pionus

sun conure

jag är 11 år och har bara undulater och nymfar, så jag är inte van med större fåglar.

Annons:
[Hildegrim]
9/21/12, 3:57 PM
#1

Jag förstår inte. Ska ni köpa fågel från Australien?

kallepudas
9/21/12, 4:27 PM
#2

Det tror jag nog inte att dom ska göra…köpa fågel i australien går inte!

Minoth
9/21/12, 8:43 PM
#3

Är du 11 år bör du inte köpa någon av dom. Du har redan undulater och nymfer.  De räcker gott och väl. 

Stora gojor bör man vara 18 år för att köpa själv, det anser jag. 

Du går ju fortfarande i grundskolan till och med. Vänta tills du flyttat hemifrån och kan bygga stora voljärer, För det är de som behövs

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Fliso
9/21/12, 8:47 PM
#4

Hur många fåglar har du nu?

[sanibel_18]
9/27/12, 10:12 AM
#5

jag har bestämt mig för att köpa en lite mindre papegoja. är en sun conure (glömt bort namnet på svenska) och quakers lika svåra att hålla som större papegojor?

#4 5 stycken. 3 undulater och 2 nymfparakiter.

jag ar en till fråga, hur ser man att en nymfparakit är vild?

drika
9/27/12, 10:21 AM
#6

Hur vstor voljär har du till fågeln? Denna art trivs bäst i en flock i en stor utevoljär, dem kan skräna ganska högt. Dem får INTE sitta ihop med dina undulater och nymfkakaduor. Har du tillstånd för att ta hem en fågel från utlandet? Du ser att en nymfkakadua inte är tam när den flyger bort från dig och inte vill vara nära människor. :)

Hälsningar

Fredrika

Annons:
[sanibel_18]
9/27/12, 11:06 AM
#7

#6

vilken art menar du?:)

men de får väl flyga fritt tillsammans?:o

ja, mamma ringde någon i australien och de sa att man får ta hem djur från australien. och hon är nästan helt säker på att man får ta med djur från USA.

okej, då är han inte vild.:)

[CruellaDeVil]
9/27/12, 5:34 PM
#8

#7 Från USA och Australien gäller att man dels ansöker om införseltillstånd, djuren måste vara uppfödda i fångenskap, är det en CITESlistad art måste du både ha importtillstånd från Sverige och exporttillstånd från landet du tar fågeln ifrån. Dessutom gäller restriktioner gällande att fågeln måste sitta i karantän eller ett par andra alternativ som är liknande.
Hälsointyg ska utfärdas innan avresa.

Införseln ska dessutom anmälas vid ankomst.

Om det kan du läsa på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/andrasallskapsdjurinforsel/faglar.4.2b43ae8f11f64797377800038.html

[sanibel_18]
9/29/12, 5:25 PM
#9

#8

jag tror att mamma har läst allt om det och gjort det. men jag ska fråga om hon kan läsa det där.:)

Sweelin
9/29/12, 5:31 PM
#10

Varför inte bara kolla blocket istället för att strula med transport osv? Det är ju ingen skillnad på fågel från Australien och Sverige förutom att de kanske till och med mår bättre här.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[CruellaDeVil]
9/29/12, 8:07 PM
#11

#10 Jag undrar samma sak.

Varför inte en svensk fågel? Resan är ju dessutom oerhört stressande och tuff för en goja. Det är nästan inte försvarbart att utsätta en så intelligent varelse för så lång transportsträcka om man inte absolut "måste". När det finns fåglar inom landet.

[sanibel_18]
10/1/12, 12:25 PM
#12

#10

#11

vi kommer ändå åka till australien. vi kan ju inte köpa en och sen lämna den kvar här i ett år.

[CruellaDeVil]
10/1/12, 8:16 PM
#13

#12 Aha, ja det framgick inte att ni skulle vara där under en längre tid. Dock tycker jag att man kanske kan vänta med fågelköpet då tills ni är hemma i Sverige igen, det är snällare mot fågeln. Papegojor är känsliga och intelligenta och resor och flyttningar kan vara tufft för dem.

Annons:
MimmiH
10/1/12, 8:36 PM
#14

#12 Vad gör ni med de fåglar ni har nu?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

liv.siv
10/9/12, 7:02 PM
#15

Hallå, vad händer med dem andra fåglarna??

kallepudas
10/9/12, 7:38 PM
#16

Det är ett barn som skrivit denna tråd…svamlar mest & så har personen stängt ner sin sida här på iFokus.

Upp till toppen
Annons: