Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3291 ggr
imsuchadiva
2012-08-22 17:48

Ev ny ägare. Hjälp?

Jag och min sambo ska ev ta över en 3 årig gulhuvad amazon. Ingen av oss har haft fågel tidigare. Vi båda är djurvana och har djur. Skulle gärna vilja att ni öser på med massor med tips, vad man ska tänka på innan man tar hem en papegoja och sen hur livet bör se ut om man ska leva med en goja.

Annons:
Minoth
2012-08-22 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det du skall tänka på är att bygga eller skaffa en laglig bur innan. I hans fall 160 BRED 80 DJUP och 100 HÖG ( men då kan man lika gärna göra hela vägen upp till tak, 100 är för lite)

Sen bör du tänka på att fågeln kommer leva väldigt väldigt länge. Fram tills att ni har skaffat en artfrände åt honom av samma art så bör han absolut inte vara ensam hemma mer än 4 timmar max. Så skaffa en artfrände så fort du får chansen, såg att en uppfödare hade leveransklara ungar ute nu av gulhuvad. 

Det kommer krävas MYCKET tid och egangemang. Det är som att äga ett 2 årigt barn för resten av ditt liv. Kräver mest tid av alla djur som finns i princip, som att ha en hund.

När du varit borta på dagen ifrån dina gojor så skall resterande tid av din dag läggas på gojorna att dom får vara ute hela dagarna helst och flyga med er.

Läs på MASSOR om kost och träning. Fodersök osv.

Det är en jäkla massa man måste veta! Ta helt kontakt med någon ERFAREN papegojägare nära där du bor som du kan få tips och råd av. 

Jag bor i GÖTEBORG och du kan få min mail om du vill ha en "mentor". Det finns också på hemsidan www.gbfhobby.se under MENTORER. där finns min mail och telefonnummer. Sussie heter jag. 

Jag har en gulnackad hemma omplacering som kom nyligen till mig, och två morhuvade gojor.

MEN STEG ETT, Fixa en laglig bur om den som följer med inte uppfyller måtten jag skrev ovan.

Till höger på bilden ser du en voljär som håller minimåtten för en amazon i den storleken som du skall ta hand om. Förutom att den går hela vägen till tak istället

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

imsuchadiva
2012-08-22 21:21
#2

Är det lätt att sätta ihop två papegojor? Han bor och har bott själv hela livet. Så man kan alltså säga att en papegoja kräver lika mycket tid som en hund? Jag har hund och häst. Det medföljer en laglig bur. Han är van att flyga en del fritt inne och ska tydligen vara rumsren. Om vi tar honom så är givetvis framtida planerna att han ska få en kompis, samt en stor bur både inne och ute. Hur är just en gulhuvad amazon som första fågel? Är det en svår fågel? Vet att han kan skrika en del men blir tyst om man lägger på skynket på kvällarna.

Smullis
2012-08-22 22:05
#3

Fåglar kan väl inte vara rumsrena :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

imsuchadiva
2012-08-22 22:31
#4

#3 nu var det väl ändå inte det som tråden handlade om? Enligt ägaren så gör han sina behov i buren.

imsuchadiva
2012-08-22 22:34
#5

Hur stor är en gulhuvad amazon? Tänkte så jag kan kontroll mäta buren och jämföra med jordbruksverket. Jag har träffat fågeln men har ingen aning om hur många cm den är.

Minoth
2012-08-22 23:33
#6

Dom blir väl runt 40 nånstans. 
Dom är stora fåglar, kan bita permanenta skador på dig om det vill sig illa.

Nu kommer hemska sanningen. Amazoner, speciellt gulhuvade, är ingen första fågel om man inte har någon erfarenhet. Iallafall inte om man inte läst på om arten i många månder, träffat uppfödare som har arten, osv osv. Skulle inte rekomendera det. 

Jag tycker inte du skall förhasta dig nu. Är de den på gotland eller? 

Det finns MASSOR av omplaceringar VARJE dag, utan att överdriva. Oftast amazoner av olika arter.

Du får känna efter såklart och verkligen tänka. Gå med i en fågelförening som finns närmast dig. Prata lite med olika papegojägare och uppfödare. 

Sen när du känner dig redo finns hur många fåglar som helst som letar hem.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Minoth
2012-08-22 23:34
#7

Sen om du har häst så antar jag att du måste till hästen varje dag efter du kommer hem från jobbet? 

Jag vet ju själv hur det är att ha häst, och jag säger bara en sak. Papegojor och häst går inte ihop. Inte om man jobbar. Det försvinner en massa tid som gojan bara får sitta inne i sin bur (än så länge ensam) vilket är jättehemskt

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

imsuchadiva
2012-08-23 11:44
#8

Nej det är inte den på Gotland. Den här fågeln ligger inte ute någonstans ännu. Jag är arbetslös och som sagt kommer min sambo vara hemma mycket första året. Vi har inte bestämt än om vi ska ta fågeln, ska läsa på en hel del först.

drika
2012-08-23 13:03
#9

Sen är det viktigt att veta vad man ska ge den för kost så den får en bra mat:)

Hälsningar

Fredrika

Smullis
2012-08-23 15:47
#10

#4 Tänkte bara påpeka det eftersom jag har hört av alla som ahr fåglar att de inte kan bli rumsrena, så att du inte blir allt för förvånad om den gör ifrån sig utanför buren. Kan väl vara bra att veta det med?

Sedan håller jag faktiskt med Minoth. Finns jättemånga andra fåglar som kasnke skulle passa bättre som behöver nya hem :) Lycka till!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

imsuchadiva
2012-09-11 13:45
#11

Tänkte bara meddela att vi inte tog fågeln :)

Minoth
2012-09-11 19:02
#12

#11 hör av er igen om ni är i funderingskretsarna igen. Kommer alltid finnas fåglar i behov av omplacering :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: