Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 13960 ggr
Wilma-guldis
2012-08-14 15:05

Nymfparakit bortskänkes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har dåliga nyheter gällande en nymfparakit. Har några som är bekanta till familjen som har en fågel hane som ska skänkas bort. Han har inte blivit bra behandlad och har en alldeles för liten bur. Maten han äter är bara solrosfrön och när jag fick syn på den lilla sötnosen så bestämde jag mig att fågeln får absolut inte vara hemma hos dem mera. En sådan underbar fågel ska ha någon som älskar honom och tar hand om han. Han hade en kompis som flög iväg. Hade jag själv kunnat ta hem honom skulle jag utan tvekan men jag bor i finland och har en katt som inte skulle fungera med fågeln. Familjen som har hand om honom nu har inte mycket mer att säga om mitt beslut. Dem tar inte han om honom och har inget mer att säga om saken om att jag ska placera om honom. Dem är inte så förtjusta i honom och det gör mig ont i hjärtat. En sådan intelligent fågel måste få vara med en familj som älskar och tar hand om honom.

Jag ger aldrig honom till första bästa person utan du måste ha tid med honom och få honom att känna trygghet igen. Du måste ha en bra bur och vara kunnig. Han är ingen present till något barn utan en levande individ som söker något som kan ge honom allt han förtjänar!!
Fågeln är troligen 6 år men har inget namn Rynkar på näsan

Han är grå med gul toffs och supersöta röda kinder. Han som alla underbara nympfparakiter tycker om att man pratar med honom och dansar gärna. Han är väldigt skygg men med tanke på hur han haft det så förstår jag honom. Är man snäll och tålamodig så är han väldigt snäll, jag själv har umgåts med han och han är verkligen gosig när han kommer en nära.

Endast seriösa personer bör höra av sig!! Bor i sthlms trakten men om någon är intresserad av honom och bor utanför som kan hämta honom så går även det väldigt bra! / Maria

Annons:
Aztrya
2012-08-14 15:07
#1

Jag har tyvärr katter och för lite plats för en fågel, men hoppas du hittar ett bra hem åt honom! Att folk inte fattar att djur också kan tänka och känna, det är hemskt. :(

Wilma-guldis
2012-08-14 15:11
#2

mm det är precis så i mitt fal med. Hade själv tagit honom om inte det vore för mig tokiga kisse. Hoppas han får ett hem snart. Eller seriösa människor. Trodde han fick ett hem men den personen slutade helt att höra av sig. Typsiskt! Bättre chans denna gång hoppas man Glad

Smullis
2012-08-17 11:23
#3

Usch, känner också en som har en nymfkakadua.

Den lever ensam i en bur som kanske är 45 cm lång 60 cm hög och 35 cm bred. Fågeln har supersmutsig bur, har stora öppna köttsår, plockar sig, har smutsigt vatten, och mår verkligen dåligt :( Jag vet inte vad jag ska göra åt detta! De är nästan aldrig med fågeln och så har den levt i ca 13 år!!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Aztrya
2012-08-17 12:04
#4

#3: Anmäl dom.

Smullis
2012-08-17 13:07
#5

#4 Men hur? Har ingen aning om hur man gör :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Aztrya
2012-08-17 13:42
#6

#5

Misstänker du att ett djur inte sköts på rätt sätt?

Om du misstänker att djur vansköts eller far illa ska du kontakta länsstyrelsen. Du kan göra en anonym anmälan om du vill. Om situationen är akut och det inte går att nå oss ska du kontakta polisen i stället.

http://www.lansstyrelsen.se

Gå in via länet där du bor, så ska du nog kunna hitta rätt. Har själv som tur e aldrig behövt göra en anmälan, men har läst folk som gjort det.
Så, det bör vara via den sidan någonstanns. Och, så att vi inte tar över tråden mer, skicka mig gärna ett PM, skulle vilja veta hur det går sen.

Annons:
[MiniPim]
2012-08-18 08:15
#7

#3: Men, stackaren! Fy, anmäl dem. Ett djur förtjänar inte att ha det så hemskt. Så fin är den ju. Om du tycker den sköts på dåligt sätt ska du anmäla.

Åhh…. jag får prata med mina föräldrar!

[sanibel_18]
2012-08-19 14:18
#8

jag önskar jag kunde ta hand om den.:(

men just nu behöver vi en lutino nymfparakit hona för en av vår nymf.

det här kanske låter lite konstigt men den kan få vara hos oss medans du letar efter någons som kan ha den.:)men då skulle det inte vara bra för fågeln att byta hem hela tiden.:(

mamma sa att vi kaske kan ta hand om den.:)

men då kommer vi och ha mer än 10 fåglar.:P

Ahdnil
2012-08-25 14:39
#9

Har skickat ett pm till dig=)

MammaMonica
2012-08-27 00:20
#10

Jag tar mig gärna an honom, jag har två nymfar redan de bor i en stor voljär och här är det alltid någon i familjen som tar sig ett snack med dem…

Mina nymfisar e inte heller så gamla, blev 1år i februar, så jag tränar dem och ger dem tid…

Låter detta som om det skulle vara något för denna lille kille ??

Hör av dig då…

Monica

vicki123
2017-09-08 23:31
#11

Hej

Jag tycker att det är så hämskt att någon skulle göra något sånt själv har jag tagit hand om en undulat som också blev dåligt behandlad och nu har hon det bra med sin vän.

Jag har letat länge efter en nymfparakit och skulle älska att ta hand om honom om han är kvar.

Rinketonke
2017-09-10 19:47
#12

Om fågeln är kvar kan jag ta honom då mina andra fåglar är räddade från vanvård, jag har stort tålamod och definitivt över 4 timmars kvalité tid för de. De har en bra rymlig bur men de flyger helst fritt i rummet då de är så nyfikna. Min ena fågel "kiko" är 5 år, när jag fick honom var han mager och svag men nu är han frisk och pigg. Kiko kan flera kommandon så som "kom" "gå" "snurra" mm. Min andra fågel "leora" var grovt överviktig och bitsk när hon kom men nu är hon en söt kelgris, hon är 2 år då jag haft henne i ett år nu. Mina fåglar är mitt allt och varje djur som kommer till mitt hem blir en del av min familj och eftersom man inte säljer eller överger sina familje medlemmar kommer de ha ett för alltid hem hos mig.

Chinesecrestedlover
2017-09-12 20:25
#13

#11 och #12 OBS! Tråden startades 2012 så jag hoppas och antar att fågeln hittat ett nytt hem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: