Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 6341 ggr
Memris
2012-07-28 14:24

Bästa finkburen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en stor o fin bur ( 94hög 72 bred 39 djup) till våra 2 zebrafinkar, men jag vill ha en bur som är helt rektangulär o stilren, med lucka så de kan ha 1-2 badkar, större lucka för att kunna ändra i buren och allra helst utan icke igenstängbara småluckor för plastmatskålar.
Jag avskyr de där små plastskålarna o ofta så måste de hänga kvar på även om de inte används pga att det inte finns stängbart galler där, vilket irriterar mig.
Vill helst oxå att det ska vara en hel utdragbar låda nedtill för rengöring, den vi har nu har 2 st små.

Har försökt letat utan att ha hittat nåt jag känner mig nöjd med, har ni några tips?

Den vita buren är det som de bor i nu.
Den bruna buren bredvid ska vi sälja oxå sen när vi fått tag i nåt vi känner oss nöjda med.

Annons:
MimmiH
2012-07-28 20:17
#1

Kanske hittar du någon lämplig här?

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterburar.html

Minsta lagliga mått (innermått) är 70 långsida, 45 kortsida och 60 höjd. Dock har jag hört av en zebrafinksägare att de behöver en bur med minst en meter långsida eftersom de nästan ständigt flyger.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Memris
2012-07-28 20:56
#2

Tack för tipset Mimmi! Ska kika där.
Ja det är delvis att höjden ju "förstörs" av att det är "tinnar o torn" upptill o sedan att jag tycker att den är liten på djupet (kortsidan) o då stämmer det ju att den är 6 cm för liten för att vara laglig!
För det stämmer, de flyger väldigt mkt o jag vill ge dem bättre möjligheter.

Memris
2012-07-29 00:07
#3
Jag vill ha en rektangulär bur (dvs rakt tak för lättare inreda o utnyttja höjden maximalt) med minimåtten 1m x 1m x 50cm, med utdragbar skiva längst ned för rengöring, om de vidriga plastmatskålarna måste ingå så ska de kunna gå att tas bort o stänga hålen med tillhörande galler vilket är väldigt sällsynt numer, och så måste buren ha minst 2 dörrar in varav ena ska vara liten o passa ett fågelbadkar då finkar badar dagligen. Tydligen är dessa, för mig väldigt logiska, krav för mkt för marknaden för jag kan inte hitta nåt dylikt Skrikandes
Minoth
2012-07-29 21:44
#4

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2012-07-29 21:45
#5

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Memris
2012-07-29 23:45
#6

#4 Tack, kikat runt lite där för tips, lutar åt att specialbeställa nåt.

#5 Jag kikade på den men den har ingen utdragbar lucka o den har de där hålen för plastskålar som jag ogillar oxå, annars var den bra i bredden.

Annons:
Minoth
2012-07-30 13:13
#7

#6 bättre isf att bygga något snyggt själv. Rekomenderar att du har baksidan av trä och inte nät. Blir inte massa svätt mot väggen då. Så kan du sätta en snygg fototapet där också :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Memris
2012-07-30 14:58
#8

#7 Ja, det lutar som sagt åt det eller att beställa att nån bygger åt en. Jo baksidan hade jag tänkt mig helst i plexiglas så man kan sätta bild bakom o byta ut lite då o då men fick höra att det kan skada fåglarna så nu vet jag inte riktigt vilket alternativ vi väljer.

Minoth
2012-07-30 15:43
#9

#8 varför kan de skada fåglarna? De kan de verkligen inte…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

kallepudas
2012-07-30 16:00
#10

#9 Det var jag som skrev detta till "memris" En fågel måste ju lära sig att det är en ruta där…mina undulater skulle krascha in i en plexiruta om jag satt dit en i buren…händer att dom lyckas pricka in en vanlig ruta här i lägenheten imellanåt oxå…"trots att dom är så skitna" så rutor är inte så jättebra enligt mig i alla fall.

Minoth
2012-07-30 16:13
#11

#10 ja men de ska ju vara en bild bakom! :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

kallepudas
2012-07-30 16:16
#12

#11 jag förstod det när jag läste denna tråden men inte då frågan ställdes. Eftersom jag bygger burar men då mest till klättrande fåglar…undulater,nymfer,dvärgpapegojor med flera andra klättrande fåglar så bygger jag ju inte med plexi för en sådan vägg i en bur blir värdelös för fågeln/fåglarna….den är ju bara till för ägaren…

Men förstår om det ska användas att sätta bakgrund på att den får ett syfte att göra det snyggare.

Minoth
2012-07-30 16:24
#13

#12 ja om man ändå ska ha en sida mot väggen som inte är av nät, vilket jag tycker är bäst. 
Så spelar de ju ingen roll om de är plexi med foto bakom eller trä.

Mina voljärer har ju en sida som inte har nät och jag har ju morhuvade och en gulnackad. De är skitbra. Det är ett rent helvete när man har så stora voljärer att ha nät bak mot väggen. helt omöjligt att städa om man inte flyttar hela voljären som väger bly.

Så det blir snabbt smuts och skräp bakom voljären som man inte kan städa.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
kallepudas
2012-07-30 16:27
#14

#13 sant men då ser ju fåglarna att det är en vägg eller hinder där…

man får bygga lätta grejerGlad

Memris
2012-07-30 19:36
#15

Fast min förfrågan om plexi var delvis för att jag har sett att vissa nya burar börjat ha det för bättre insyn till fåglarna, tänkte inte alls på att det skulle kunna skada dem genom att de krockar, så det var bra att jag blev uppmärksammad på det.
Baksidan blir ju som sagt med bildtapet eller planch eller liknande, men om framsidan skulle haft ett "fönster" så skulle jag va orolig att de skulle krocka o skada sig.

Vi får se vad Kalle har för bakväggsförslag istället :)

kallepudas
2012-07-30 20:18
#16

#15 Baksida med plexi fungerar ju bra & då kan du ju använda dig av din ide att byta bakgrund ibland,men det bör ju sitta nått där så fåglarna ser tydligt att dt är ett hinder.

Dock rekommenderar jag inte "ruta" av plexi på övriga sidor,som vissa företag börjat bygga sina burar med….snyggt för oss men kan ju vara livsfarligt för fåglarna.

Nackdelen med plexit oxå är att "riktigt" plexiglas är dyrt…riktigt dyrt.Så min persoliga åsikt är attt det inte riktigt är värt det.

Minoth
2012-07-30 20:22
#17

#16 håller helt med… vet att flexipet har börjat göra med plexiglas sidor, Både farligt och jätteopraktiskt… 

Som att fästa grenarna?? Jättejobbigt…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Memris
2012-07-31 01:21
#18

Ja jag vill gärna kunna ha galler på 3 av 4 sidor o att den fjärde ska vara en tät baksida, men den kan, som Kalle föreslagit, likväl vara av aliminium så får man bängla lite extra för bakgrund, det gör då inget :)

Minoth
2012-07-31 12:37
#19

#18 de är jobbigare bara att fästa saker mot alluminium, Du kommer ju vilja ha grenar på sidorna av buren för att få längsta möjliga flygsträcka och inte LÄNGS med buren, de är ju dumt…. 

Trä gillar jag för då kan man bara skruva i såna där ögglor som man sen kan fästa grenarna mot med hjälp av buntband.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Memris
2012-07-31 12:46
#20

Hmm…sant Obestämd Wow, mkt att tänka på!

Annons:
[jaxwire]
2012-08-01 16:04
#21

Har en bekant som har ett stort terrarium till sina finkar med bergvägg, träd, grenar och plexi skjutglas framtill. Funkar finfint för dom, har aldrig varit något problem med att fåglarna flygit in i plexiglaset eller skadat sig. Dom har nått som liknar detta bygge, från golv till tak.

http://www.annonsera.se/images/00062/0/stort-terrarium.jpg

Minoth
2012-08-01 18:25
#22

#21 jag hade aldrig haft fåglar så med tanke på att dom behöver Extremt bra ventilation och luftombyte, isf får man installera en fläkt och luftrenare innuti…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[jaxwire]
2012-08-01 19:11
#23

#22 Det är väl självklart att det finns bra ventilation.

Minoth
2012-08-01 19:31
#24

#23 alla kanske inte tänker på det :) 

Sen är de väldigt krångligt att få till bra flödande ventilation i såna stora terrarium. Det är väl bra att folk är medvetna om det om någon funderar på att skaffa något sånt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[jaxwire]
2012-08-01 19:44
#25

#24 Absolut är det bra att informera.

Memris
2012-08-01 21:34
#26

Vi hade turen att ramla på en nästan ny voljär idag som slumpades iväg! Så sen går finkarna från 94 hög 72 bred 39 djup till 125 hög 85 bred och 54 djup.
Känns jättebra!

kallepudas
2012-08-02 06:09
#27

#26 Perfekt ju….vad kulGlad

Annons:
Memris
2012-08-04 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu är voljären klar och "biltutorna" (zebrafinkarna) har just flyttat in o ska börja installera sig Kyss

Minoth
2012-08-04 22:37
#29

Va mysigt! :) jätteskoj. Är ormbunken av plast? Tänk annars på att ormbunkar är giftiga för fåglisar. 

Dom ser ut att ha de riktigt trevligt!

Väldigt smart och bra förresten att ha en växt över ena hörnet. då känner dom sig tryggare.

Och du förresten, glöm inte UV lampan! :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Memris
2012-08-05 01:22
#30

Ja, det är enbart plastväxter :) 
Lampan är lite dold men den är där, behöver en större nu Skrattande

Minoth
2012-08-05 14:43
#31

#30 super :) Trevligt du gör för dina finkar. 

Sätt in en sån mindre plastormbunke inne i buren, finkar älskar att hoppa in och busa där i :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[CruellaDeVil]
2012-08-05 22:03
#32

Åh så mysigt det ser ut! Snart måste jag leta upp alla mina plastväxter jag haft tidigare men som är nerpackade nånstans i all bråte efter flytten… :/

Upp till toppen
Annons: