Annons:
Etikettfinkar
Läst 2555 ggr
[akumas7]
6/14/12, 4:25 PM

Finkar

Hej Hej.

Jag tänker skaffa mig 2par Zebrafinkar. Så nu har jag läst om det här med sand och snäckskal och det ska tydligen vara mycket bra då de får i sig alla vitaminer, men har har också läst att fågeln inte är van att ha snad som båten så kommer den att dö utavdet då den inte är van. Det jag tänkte fråga är om Grit är för stora bitar får 4st små finkar? Grit ska tydligen vara det bästa att ge till sin fågel, men då det ser ut att vara ganska stora bitar så undrar jag om det ens får plats i fågelns mun? Jag vill också fråga angående det här med snäckskal om grit är för stort ska jag enbart ge snäckskal då? Eller ska jag köpa det vanliga sanden som säljs i djuraffärerna? Jag har nämligen läst någonstans att man inte ska ha för små korn häller, de ska inte vara klumpbildanda sand och inte för små korn. Kommer dock inte ihåg varför.

Hällsningar

Annons:
[CruellaDeVil]
6/14/12, 4:45 PM
#1

Hejsan!

Sebrafinkarna behöver inte sand alls. Bättre bottenmaterial kan t ex vara tidningspapper, halm, pappers/träpellets eller alspån. Sand kan ge sandinpackning i tarmarna i värsta fall.

Vitaminer och mineraler kan med fördel ges i pulverform över grönfodret istället.

Upp till toppen
Annons: