Annons:
Etikettparakiter
Läst 3033 ggr
DannePP
2012-04-23 22:11

Katarina och vaktel?

Hej hej! :)
Jag funderar på att efter sommaren utöka familjen med ett par katarina parakiter men det är ju inte så himla lätt att hitta fakta om dom och jag föredrar egentligen att höra om era egna åsikter och erfarenheter :)

Jag har en bur hemma som är BxDxH 81,5x54x96cm. Är det en bur som passar för att ha två katarinaparakiter i?

Vad är bäst att ge dom att äta? parakitblandningar eller undulatblandningar? Jag vet att många nymfägare ger undulatblandning ist för parakitblandning eftersom att det inte är några solrosfrön i dom.

Min sambo skulle gärna vilja ha ett par kinesiska dvärg vaktlar också, skulle dom trivas tillsammans med katarinorna i den buren eller bör dom ha en egen?

Lägg gärna in bilder på era egna katarinor och vaktlar om ni vill :)
Även burar och inredningar skulle vara kul att se :)

Just ja nu höll jag på att glömma. Jag har sätta att åtminstånde i usa är det vanligt att ha sådana här som dom sover i.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRHRMYrvdEBD-6er0mx1qQffci5s_fnRDhOpIQIz51OrBrw9y5VOUrThDVNNA

Är det ett måste att dom har ett kryp in? Finns det ingen chans att det lockar dom till att häcka i tid och otid då?

Tack för mig :)

Annons:
MimmiH
2012-04-24 10:16
#1

Hej, buren är för liten både för katarinaparakiter och vaktlar enligt min mening.

Katarinorna måste få flyga fritt dagligen.

Vaktlarna flyger rakt upp då de blir skrämda och kan bryta nacken så man bör täcka taket med något mjukt eller vingklippa dem.

Jag tycker katarinaparakiter är helmysiga - har själv 2 stycken i voljär. Mina får undulatblandning. De behöver frukt och grönsaker och örter varje dag. De kommer från ett mycket fuktigare klimat än undulater och uppskattar en lite högre luftfuktighet och att bli duschade.

Lycka till :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

DannePP
2012-04-24 11:50
#2

Hur stor bur behöver dom ha då? Vad jag förstod när jag läste så var buren godkänd enligt L80 eller så kanske jag tänkte helt fel när jag tittade :P

Hur säkrar man buren på bästa sätt för vaktlarn men så att uv-ljuset kommer in i buren? Jag hade tänkt att sätta upp en ramp med uv-ljus ovanför buren men om jag täcker taket med något mjukt så blir det väl svårt att det når in i buren =/

Buren kommer att stå i vardagsrummet med burdörren öppen så fort någon är hemma :) Vi planerar att fågelsäkra balkongen också så dom kan vara där ute på somrarna med oss sen :)

MimmiH
2012-04-25 16:16
#3

Ja, buren är laglig men jag tycker ändå den är för liten :)

Katarinor älskar att klättra - och att flyga - så klätterträd är mycket bra att ordna för dem.

Finns artikel här om det men har inte länken just nu. Här är några tips:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterlektrad.html

Jättebra ayy de ska få vara på balkongen - de älskar att vara ute :)

Jag har tyvärr inga idéer ang. skydd i taket för vaktlarna så att UV-ljuset inte hindras - något genomsläppligt tyg kanske. Tänk på att fåglarna alltid ska ha möjlighet att vara i skuggan så UV-belysningen får inte täcka hela buren.

Hoppas ni får fler svar.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

DannePP
2012-04-25 22:26
#4

Okej då vet jag :)

Jag har redan kikat ut ett träd som ligger ute i skogen som jag vill ta in och göra som klätterträd ^^ Det har blåst omkull ganska nyligen så det finns gott om grenar att ha i buren också :)

jag hade ett jätte fint lekträd till mina undulater jag hade när jag var mindre och dom älskade det verkligen så det är något jag har sätt fram emot att fixa länge :)

Min dröm är att ställa ett klätterträd ute på balkongen också och sätta upp lite snygga grenar här och där men vi får se vad sambon har att säga om det ;)

Hmm… men om man hänger belysningen över ena kortsidan och sedan säkrar den andra sidan så kanske det kan funka? Eller så kanske jag får ge upp hoppet om att ha vaktlarna just nu =/

MimmiH
2012-04-26 10:16
#5

Att ha vaktlar i en så liten bur skulle jag inte rekommendera. De lever ju på bottnen och den blir fort skitig i en så liten bur.

Lycka till med alla förberedelser.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

DannePP
2012-04-26 13:17
#6

Då skippar jag vaktlarna iaf så får vi se hur det blir. Det är ju ett par månader kvar :)

Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: