Annons:
Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 2414 ggr
Jellyfish
2012-03-27 13:54

Rosellor

Hejsan! Jag är stolt undulatägare, och har i dagsläget inga möjligheter att utveckla fågleriet till flera arter. Men i framtiden skulle jag gärna prova någon annan fågel art, gärna inte jätte stor då jag inte vet hur stor lägenhet jag kommer att bo i. Och helst inte någon fågel som låter så mycket mer än undulater, så vad jag förstår av det så är det inte någon kakadua, ara eller amazon som jag borde satsa på. Men hur är det med de vackra rosellorna? Eller morhuvade papegojor? Någon som har någon art att rekomendera, eller kan presentera lite olika arter?

Annons:
Jellyfish
2012-03-27 17:12
#1

hm.. Bronsvingad pionus vore kanske något? Någon som har erfarenheter eller kunskaper om Pionus papegojor?

[CruellaDeVil]
2012-03-27 19:08
#2

Jag har både praktrosellor och en morhuvad papegoja (snart två). 
Rosellorna har alltid varit stora favoriter och är inte särskilt högljudda, även om det finns de som tycker att de låter förskräckligt (många tycker ju att undulater låter hemskt mycket). De går även oftast bra att hålla tillsammans med undulater i större utrymmen.
Rosellor är ganska okomplicerade fåglar att hålla men kan vara knepiga att få tama om man är ute efter tama fåglar. Därmed inte sagt att det inte går. Min hane, Pepper, är väldigt nyfiken och orädd, även om jag aldrig tamtränat honom eller någon av de två andra.

Annars är ju nymfkakaduor i samma storlek ungefär och de är ju otroligt härliga fåglar!

Morhuvade papegojor känns lite mer som "riktiga" papegojor men jag är absolut ingen expert på dem då min erfarenhet sträcker sig till min otama, enfotade kille. Däremot måste jag säga att min gosse är sanslöst charmig och även om jag inte kan röra honom så är han numera väldigt trygg och han är ett roligt sällskap. Fascinerande fågel. De lever ju rätt länge, så förhoppningsvis kommer vi komma närmare och närmare varandra med åren.
Morhuvade har verkligen vunnit mitt hjärta. :)

Jellyfish
2012-03-27 20:20
#3

morhuvade ska vara riktigt aktiva och lekfulla va? Hur är dem i ljudnivå och hur stora är? :)

[CruellaDeVil]
2012-03-27 21:14
#4

#3 Morhuvade är små gojor. De är bara runt 23-25 cm långa. Alltså ganska mycket som en nymf eller rosella i storlek men kraftigare och utan den långa stjärten. Framförallt är näbben och benen betydligt kraftigare.

Deras ljudnivå är ganska behaglig och det är väl en goja som kan sägas vara en av de bästa lägenhetsfåglarna. När min goja skriker som värst låter det väl inte mysigt kanske men inte heller så farligt. Helt ok.

Ja de är aktiva och lekfulla. Just lekfullheten har jag inte sett så mycket av på min kille men han är väldigt nyfiken och undersökande och tycker saker är jättespännande. Han har gått i voljär som avelsfågel tidigare, så han har väl kanske inte lekt med leksaker och sånt. Förhoppningsvis börjar han gilla att pyssla med saker så småningom så att han får mer stimulans som "husfågel".

Upp till toppen
Annons: