Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 3389 ggr
Allicas
3/18/12, 6:57 PM

Omplacering eller avlivning av Nymfkakadua

Har en fråga gällande en nymfkakadua som är 9år.
Han har får någon vecka sedan kommit tillbaka till sin ursprungliga ägare eftersom personen hon placerat den hos misskött fåglarna.

En av hennes fåglar var i såpass dåligt skick att hon dagarna senare dog : (

Nu har en av de andra fåglaran börjat bli förvildad, för mycket oväsen och är allmänt orolig.
Vad göra?
Det finns två fåglar till i hemmet men de är normala, det är bara denna underbart vackra ståtliga och i övrigt friska hanne som börjat med ett "dåligt" beteende.

Läget börjar kännas akut och en eventuell avlivning väntar och detta inte går att lösa/hitta nytt hem.

Väldigt tacksam för svar!

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Annons:
Capau
3/19/12, 12:02 AM
#1

Jag hängde inte riktigt med i svängarna, vilken som dog och vilken som togs över, men om det är så att hanen som togs tillbaka har bott i många år med en annan nymf, och den då har dött, så letar nog hanen efter sin partner. Oftast när de är äldre och byter hem så kan det bli väldigt oroligt en tid. Det har inte gått så lång tide sedan han togs tillbaka.

Har väldigt svårt att tro att den blivit förvildad på något sätt, utan oftast så uttrycker nymfen sin frustration med att tjoa och flyga fram och tillbaka som en tok. Han leter och skriker efter sin partner.

Han känner sig nog väldigt ensam trots att det finns 2 till.

Ett tips är att hitta en äldre partner till honom, eller placera honom hos någon som har stor voljär eller dylikt.

Troligen behöver nymfenhanen mycket stimulans nu för att bryta sitt beteende också.

Ha en fortsatt trevlig dagGlad

MimmiH
3/19/12, 10:03 AM
#2

Håller med Capau. Och 3 fåglar fungerar sällan - en blir oftast utanför så man bör ha 2 eller 4 fåglar rent generellt.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Allicas
3/19/12, 11:31 AM
#3

Okej tack för svaren!Jag skriver åt en vän och det är hennes fåglar, själv kan jag ingenting om fåglar så ni får ursäkta min okunnighet Skäms
Det var alltså fyra fåglar från början som hon av en mycket god anledning placerade bort (hon tar inte lättvindigt på det här med att ha djur)
Den som dog var en hona och det låter ju logiskt att hanen sörjer, hon sa själv att nu har han inte C att sjunga för.

Det börjar bli lite stressigt eftersom hon är rädd att bli vräkt, och har en stor press på sig.
Jag vidarebefodrar svaren och återkommer, tack igen!

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Allicas
3/19/12, 11:50 AM
#4

Frågan är ju då MimmiH om det är bäst att omplacera en fågel så att det bara blir två kvar?
Tror dock efter förra gången att hon har väldigt svårt att lita på någon.
Har ni några kontakter som är seriösa?

Har ni tips på aktiviteter som skulle kunna hjälpa denna fågeln att inte vara så orolig och ledsen?

Måste säga att jag är väldigt tacksam för all hjälp.

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

MimmiH
3/19/12, 1:54 PM
#5

Capau är väldigt serlös :D Hon föder upp nymfer o undulater. Hon kan säkert ge dig aktivitetstips :)

Har jag fattat det rätt att den personen som har de 3 nymferna riskerar att bli vräkt? I så fall kanske hon kommer att ha problem att ta hand om sina fåglar efter ev. vräkning eller har hon andra möjlighter?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Allicas
4/2/12, 12:53 PM
#6

Förlåt för min frånvaro och tack för svaren!
Jag kan nu gladeligen meddela att hanen fått ett nytt hem med en ny partner.
Det var tungt för ägaren men det var den bästa lösningen.
Tack för engagemanget, det uppskattas!!

Det som skiljer dig från dåren är inte tanken utan handlingen.

Annons:
drutten2
4/2/12, 4:04 PM
#7

Det var roligt att höra.Skrattande

Då låser jag tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: