Annons:
Etikettpapegojor
Läst 2546 ggr
[budgiebabe]
3/14/12, 8:05 AM

Betyder detta något?

min gulkindad amazonen får för sig att göra detta varje morgon. Han sänker sitt huvud och tar ut vingarna och flaxar lite lätt. Huvudet kan "dansa runt" lite ibland med! Vad betyder detta? Eller han vill bara leka kanske?

Annons:
Minoth
3/14/12, 10:40 AM
#1

Amazoner kan göra detta om dom är rastlösa och understimulerade… Har sett en stackars amazoner som gjorde så jätteofta, plockad var den också.

Försök avleda när han gör så. Träna lite med fågeln eller ge honom något roligt att syssla med, typ någon fodersöksleksak eller liknande.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MimmiH
3/14/12, 10:51 AM
#2

Råder dig också att skaffa en artfrände.

Gå in på gojskoj.se för att hitta stimulerande leksaker, mycket kan man göra själv - gojor behöver arbeta och sysselsätta sig hela tiden under dagtid och alltid ha sällskap!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Minoth
3/14/12, 11:10 AM
#3

#2 precis som mimmih säger. Inga fåglar ska vara utan artfrände!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

gnagarlover
3/15/12, 8:57 AM
#4

för mig låter det som ren uppvaktningsritual

Minoth
3/15/12, 9:02 AM
#5

#4 när den fågel uppvaktar en människa är det inte bra.. en artfrände behövs i såna lägen också, väljer man att skaffa en av motsatt kön får man bara tänka på att aldrig ge dom en holk, och passa sig när de är vår för dom kan bli agressiva om dom vill börja häcka men inte får. 

Så en artfrände av samma kön vore ju toppen

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

gnagarlover
3/15/12, 9:50 AM
#6

#5 instämmerFlört

Annons:
[budgiebabe]
3/20/12, 10:42 AM
#7

Tack! Har köpt leksaker! Tuggleksaker eftersom han äääääälskar att tugga på saker! Haha! Han har andra leksaker i buren, som vi fick med när vi köpte honom, haft honom i en månads tid! Men de leksaker gillar han inte!…

[budgiebabe]
3/20/12, 10:43 AM
#8

Vi leker och är hos honom hela tiden, så att han ska vara umderstimulerad förstår jag inte…

Minoth
3/20/12, 4:36 PM
#9

Är han ute hela dagarna när ni är hemma? eller sitter han i voljär?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[budgiebabe]
3/21/12, 8:20 AM
#10

Ute! Så fort vi är hemma öppnar vi buren och tar ut han!

MimmiH
3/21/12, 9:31 AM
#11

#10 Det tolkar jag som att han får vara ensam en del av dagen? Det ska han inte vara. Om ni inte kan sysselsätta och vara med honom hela dagarna så måste han ha en artfrände av djurskyddsskäl.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

KråkansFåglar
3/21/12, 5:10 PM
#12

Panduro Hobby - Glasspinnar 18x145 mm 100 st

Dessa älskar mina amazoner att masakera! och man kan göra många fina lekksaker av dessa också!

www.krakansfaglar.n.nu

Minoth
3/21/12, 5:38 PM
#13

#10 precis som mimmih säger så måste man ha en artfrände om man är borta på dagen. En till av samma art får ni köpa. 

Hur stor är hans voljär han sitter i när han är ensam?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
[budgiebabe]
3/22/12, 11:49 PM
#14

Vi är hemma mesta av dagen! Vi ändrade om i buren och nu är han mycket gladare. Han är i "puberteten" också så därför han varit så.

Tack.

Minoth
3/23/12, 10:50 AM
#15

#14 han ska ändå ha en artfrände…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: