Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 2650 ggr
Aussie
2012-03-07 23:22

Kläcka duvägg & sköta ungen

Hej!

Har under 7 år haft duvor här hemma och tagit hand om dem. Nu skulle jag ha tyckt det vore roligt att kläcka ett ägg och ta hand om ungen..!

Däremot vet jag inte exakt hur man gör. Hur hög temperatur det ska vara på ägget, hur ofta ungen ska ha mat och vad den ska ha.

Någon med erfarenhet om detta?

Annons:
[CruellaDeVil]
2012-03-08 14:36
#1

Min första tanke är frågan om varför du vill ta hand om ungen själv? Det är ett himla jobb och bebisen förlorar den så viktiga präglingen på sin egen art. För mig är det något man gör i akuta fall om inte föräldrarna tar hand om bebisen själva och den riskerar att dö.

För att kläcka ägg hemma behöver du en äggkläckare som håller värme, fuktighet och eventuellt då vänder ägget automatiskt. Sen behöver ungen mat, i början ungefär varje timme. Det är oerhört viktigt med rätt temperatur och god hygien. Det är inget som är lätt att göra om man aldrig har gjort det tidigare.

MimmiH
2012-03-08 17:47
#2

Av djurskyddsskäl bör föräldrarna få föda upp sin unge :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Aussie
2012-03-08 23:10
#3

Okej :P

Hade tänkt att det hade varit roligt. Min pappa gjorde det en gång och har berättat så många historier och det verkade riktigt trevligt :) Det var därför. Fast han kläckte inte ägget själv.

Upp till toppen
Annons: