Annons:
Etikettburar-och-tillbehör
Läst 3264 ggr
fifi.a
2012-02-12 17:28

Pellets som golvmaterial?

Hej alla glada!

Jag har inga fåglar själv, ännu, men håller på att läsa på för att möjligen skaffa ett par eller två par zebrafinkar eller måsfinkar!

Jag funderar över om man kan använda pellets, närmare bestämt PeeWee kattströ-pellets som är en "ren naturprodukt av trä utan tillsatser eller bindemedel".

Läste någonstans att pellets går bra i botten hos fåglar men på ett annat ställe stod det att det inte var bra då det kan svälla i magen om de pickar i sig det, så jag vill dubbelkolla med er. Kommer finkarna att äta på det eller tycka att det är obehagligt att gå på?

Som sagt, det existerar i dagsläget varken bur eller fågel utan det är ännu på planeringsstadiet - tänkte samla så mycket information och kunskap jag kan innan det är dags!

Att jag siktat in mig på finkar är främst för att de är de fåglar jag tycker verkar mest sympatiska, de verkar inte låta så enormt mycket (lite "tjöt" är bara trevligt!), de är väldigt vackra och verkar vara lättskötta och ha god hälsa! Det känns som om jag absolut skulle kunna ge dem en god miljö och samtidigt få nöjet av att studera fåglar på nära håll och inte bara utomhus.

I hemmet finns redan en sambo, 2 perserkatter, hundar och akvarier med fiskar och räkor. Självklart kommer vi se till så att fåglarna är skyddade, så att ingen katt eller hund någonsin skulle kunna välta buren, skrämma eller skada dem och om vi kommer att ha dem lösa för flygning så är inte övriga djur i samma rum förstås! Vet hur fort det kan gå när jaktinstinkten vaknar i katterna och likaväl i hundarna som har terrier i sig!

Just med flygningen - vad jag förstår av beskrivningarna så blir inte finkar sådär jättetama att de vill sitta på en som undulater, parakiter och papegojor kan bli. Ni som har dem redan - brukar ni släppa ut dem så att de får flyga omkring lite eller satsar ni på ordentligt utrymme i buren så de kan få sin träning i den istället? Vad tycker ni?

Kommer säkerligen att komma på fler frågor längre fram och lusläsa mer information både här och på övriga nätet - har ju tid på mig ;)

Annons:
Minoth
2012-02-12 17:51
#1

Jag tycker att träpellets kan gå bra! Aldrig hört om en fågel som ätit trä. Annars funkar ju alflis/bokflis toppen också! 

Angående friflygningen har jag förstått att finkar brukar vara ganska lätta att få in igen bara man lägger in lite hirskolvar i buren, så flyger dom in självmant.
Jag tycker personligen att man bör satsa på en stor voljär kanske 150bredx100djupx200hög. Då kan kan inreda riktigt snyggt med riktiga växter typ palmer och sätta in träd och göra de riktigt snyggt. och sen ha ett helt gäng med några exotiska finkar där inne
**finare för dig att titta på, bättre för fåglarna! 

**Sen lovar jag dig att en voljär man kan gå in i är 100 gånger lättare att städa! 

Ska det vara så ska det vara brukar jag säga! :)

Ett helt gäng med gouldsamadiner kanske?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

fifi.a
2012-02-12 18:40
#2

Tack för det trevliga och snabba svaret!

Positivt att de gärna smiter in igen om man bara lockar med godis! Då känns det ju skojigare att ha dem ute, så de får flaxa runt ordentligt och ha sig.

Haha, härligt tips med en stor voljär också - tror dock att jag vill börja lite mindre, kanske med bara 2-4 fåglar och sedan se hur intresset utvecklar sig!

Har ju även planer på att flytta i framtiden till hus istället för lägenhet och det finns ju många underbara lösningar där man kan göra både inne & ute-voljär så fågeln kan välja själv!

Däremot så vill jag inte ha mindre bur än minst 100 höjd och 100 längd och djup omkring 60 tänkte jag försöka hitta via blocket. Och naturpinnar har jag planerat in och någon planta (som inte tar för stor plats) samt gunga och det nödvändiga i form av vattenautomat, matställe och bad till dom. Finkar verkar ju inte vara så intresserade av de klassiska leksakerna som undulater är, men något kommer jag säkert att stoppa in eller bygga ihop.

Gouldsamadiner är fantastiskt snygga! Dock så är jag även jätteförtjust i just anspråkslösheten i framförallt måsfinkens fjäderdräkt, den är så vacker!

PS: kollade ditt fotoalbum och dina papegojor är otroligt fina!

Minoth
2012-02-12 19:10
#3

#2 Måsfinkar är väldigt fina, zebrafinkar också! :) 
En fågel måste inte ha massa färg för att vara fin så jag håller med dig!

Förstår att du kanske inte vill satsa så stort direkt. Men isf tycker jag du gör rätt att ha minst 100 bred! minimåttet är ju 70 men lovar dig att det är för lite.
Sen är djupet nästan viktigare än höjden. Har man inte tillräckligt djup kan dom bara flyga fram och tillbaka.
Växter är nog mer viktigt än leksaker för finkar :) icke-giftiga då såklart. Har hört om finkar som gärna hoppar in i växterna och sover där inne. 

Tack så mycket :) Ja till mina papegojor kommer det byggas en rejäl voljär på 6kvm som dom kan flyga ordentligt i. Den jag har nu är mycket större än minimåttet men är ändå inte nöjd.

Man märker det själv till slut att man vill ha större och snyggare!

Du låter dom en jättevettig framtida fågelägare och man önskar att man såg mer av såna! Det låter som om du har tänkt igenom det ordentligt och vet vad som krävs :)  

Jag vet finkar som blivit riktigt trevliga och tama och kommer och äter ur handen och landar på en! Så det är ingen omöjlighet. Beror på hur mycket man jobbar med dom

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

fifi.a
2012-02-13 17:33
#4

#3 Däremot så blir samadinerna finare och finare för varje gång man ser dem.. Gillar att de inte har så skärande läten, fast sebra-tutet är svårslaget ;) Låter så himla gottigt!

Blir mer och mer sugen på något lite med dekorativt, finns ju sexkantiga voljärer i olika storlekar, hittade bland annat en med ett resonabelt pris som hade måtten 80x80x130, det är ju lite mindre än vad jag ville ha - men om man kombinerar med friflygning så kanske de ändå inte tar skada av det?

Ska dock kolla upp vad större går för rent prismässigt också! Allra bäst vore ju något där djupet är 100 istället för 80 cm. 60 som jag tänkte först är nog rejält för litet ja - tack för inputen där!

Älskar ju växter och har många i mitt hem, dock några giftiga som jag inte vill ha i voljären och som jag hoppas att finkar inte är intresserade av - de verkar ju inte direkt picka eller tugga på växter vad jag förstått, annars får jag plocka undan de giftiga till ett annat rum!

Nu ska jag bara få kläm på maten också och läsa på ännu mer!

Tack för all respons - man blir ännu mer taggad och även om jag inte är på rätt plats i livet för större fåglar just nu så är det möjligt att det kan bli det sedan!

Minoth
2012-02-13 18:28
#5

Nej dom 6 kantiga är faktiskt inte bra alls om jag ska vara ärlig! nej nej… 
dom kan inte utnyttja "kanterna" överhuvud taget…
Köp INTE en sån!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

fifi.a
2012-02-13 18:31
#6

#5 Åhå! Tack för infon! Hur är det med hörnburar? Mycket yta som försvinner där också?

Är kvadratisk/rektangulärt bäst alltså?

Annons:
Minoth
2012-02-13 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja jättemycket yta som försvinner. för att en hörnbur ska vara laglig måste den vara typ 140 cm lång eller något. tänk att en kvadratisk ruta som är 70x45 cm ska få plats innuti hörnburen om den ska vara laglig.

Så nej de är jätteopraktiskt…  en kvadratisk bur är ett måste. 
En sexkantig bur med dom måtten blir heller inte laglig tror jag

En bild så du förstår va jag menar

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2012-02-13 18:40
#8

Hörnen räknas alltså inte in.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

fifi.a
2012-02-13 18:56
#9

# 7 Tusen tack, Minoth! Gud vad bra att jag hittade det här forumet! Har många kunskapsluckor som ska fyllas i, som du märker! Är supertacksam för att du hjälper mig med alla nybörjarfrågar som bara verkar bli fler och fler nästan. Mina blivande fåglar tackar dig i förhand!

Djuraffärer har sällan så mycket kunskap som krävs för att djuret faktiskt ska må bra, det har jag erfarenhet ifrån efter akvaristikåren, de säljer guldfiskar till mini-kar och slöjstjärtar blir 25-30 cm i längd som vuxna och lever, om man sköter den rätt, i omkring 10 år. Så fruktansvärt många fiskar lever ett dåligt förkortat liv i onödan pga att folk inte vet bättre.

Jag vill förbereda mig så mycket jag kan för att undvika att de fåglar jag till slut skaffar ska leva ett så bra liv som möjligt trots fångenskapen.

Senaste bekymret är hur jag ska lösa den där bakteriefrågan - startade en ny tråd och ska även ta kontakt med veterinär och höra om det finns möjlighet att testa katterna för om de har bakterien (Pastrella/Pasteurella) som är skadlig för fåglarna.

Minoth
2012-02-13 18:58
#10

åh ingen fara :) Snälla personer som du som verkligen BRYR dig om djuren vill man hjälpa hur mycket som helst! 

Ja det med fiskar är sinnessjukt… Som guldfisk SKÅLAR…. fy alltså..

Jag vet jättemånga som har katter (flera stycken katter) och fåglar och har aldrig hört någon gång hört att de ska vara ett problem!
Vet själv att dom har bakterien men som sagt. så många människor jag känner som har katter så kan de inte vara någon fara.
speciellt inte med finkar

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2012-02-13 18:59
#11

Får mig att tänka på denna video http://www.youtube.com/watch?v=jGiO1R-iNQU

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

fifi.a
2012-02-13 19:57
#12

Känns lite säkrare nu i alla fall, alla katter har ju inte bakterien och det verkar (efter lite sökningar på internätet ;) som om det är väldigt spridda åsikter om hurpass farligt det är samt hur det smittar - vissa säger enbart via överföring och vissa säger att det är luftburet.

Det bästa med just guldfiskskålar är att de är olagliga att ha fisk i, men många djuraffärer säljer dem ändå - som "dekoration".. yeah sure!

Urgullig video! Katten ser lite smått förskrämd ut då haha!

Upp till toppen
Annons: