Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 4101 ggr
monsterblom
1/29/12, 4:34 PM

förberedelser inför äggläggning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har ett litet nymfpar som håller på och boar och har sig i buren. Honan bygger bo i matskålarna och nere på marken. De uppvaktar varandra hela tiden.

Jag tänkte låta dem få en kull då honan, som är tre, har hållt på och boat i ca 2 år. Tog över henne då hon vill ha en partner. Har inga planer att sälja fåglarna då jag har både plats och tid för fler.

MEN, jag vill inte bara sätt in en holk och hoppas på det bästa. Utan jag vill att både jag och fåglarna är förberädda inför detta.

  • Vad bör de få för foder, specielt honan, innan äggläggningen och under ruvning? De är just nu prestige premium för mynfer och havre. De har även tillgång till grönsaker (som de ej äter av…)
  • Holkar som säljs i butik, är de tillräkligt stora?
  • Vad bör de ha för bomaterial i holken?
  • När man lyser äggen, bör man använda sig av platshandskar så äggen inte luktar "fel" för dem?
  • Vad bör jag ha för foder tlll ungarna. Klarar mamma av att mata ungarna själv eller bör man stödmata? Ska man mata dem helt och hållet själv?

Det är säker ngt jag glömt, men hoppas få många bra svar :)

Annons:
[CruellaDeVil]
2/1/12, 3:04 PM
#1

Hej, vad spännande med ungar!

1, Då fåglarna ska häcka bör de först matas upp ordentligt med hårdkokt hackat ägg eller äggfoder, blötlagda och grodda fröer och rejält med grönsaker. Prestige premium går inte att grodda eller blötlägga eftersom den blandningen innehåller pellets, så köp Prestige utan pellets eller t ex Bellos blandning istället. Parakitblandningarna innehåller lite för mycket feta fröer. Själv kör jag undulatblandning till nymferna med lite tillskott av solrosfrö ibland.
Att fåglarna äter en varierad kost med grönsaker är oerhört viktigt, inte bara under häckningen utan även annars för att de inte ska få näringsbrist. Ett sätt att få dem att äta det är att finhacka eller riva dem och blanda med fröna. Det gäller att vara tjurigare än fåglarna. Ofta matvägrar de då man sätter dit något nytt och "konstigt" men de äter till slut. 
Att fåglarna får ordentligt med kalcium är viktigt under häckning. Ge kalkstenar, sepiaskal och eventuellt ett kalciumpulver som strös över maten. Även vitamin i pulverform (de som blandas i vatten försvinner fort och bilder grogrund för bakterier istället)
UV-lampa för fåglar är också något som definitivt är att rekommendera, gäller då alltid och inte bara under häckningen.

2, Holken ska vara i storleken 30x25x25cm (höjd, bredd, djup) med ett ingångshål på ca 7 cm. Är holken den storleken så räcker det.

3, Spån i botten av holken bör det finnas. Gärna alspån. De bygger inte bo av något särskilt som t ex många finkar gör. De gräver ur en håla till lagom storlek och lägger äggen där i.

4, Fåglar har i allmänhet dåligt luktsinne och bryr sig inte om att du rört vid äggen.

5, föräldrarna matar upp ungarna själv med mat från krävan. Så länge de får en fullvärdig kost och är bra föräldrar så fixar de det själva. Dock är det bra att ha uppmatningsfoder hemma ifall något skulle gå snett. Det händer att fåglar överger sina ungar, låter bli att mata dem eller plockar dem.
Att mata upp ungarna själv, för hand, skulle jag inte rekommendera då det kan var ganska knepigt för någon som aldrig gjort det, plus att ungarna behöver sina föräldrar för att lära sig grundläggande fågelbeteende. Nymfungar ska vara kvar hos föräldrarna i minst sju veckor.

monsterblom
2/3/12, 6:31 PM
#2

#1 tack så mkt för svaret! :D

Fåglarna har fri tillgång på både undurlatfoder och numfblandning. Har även beställt hem kravmärkt ekologist mat till dem utan pellets. så himla fräscht ut. De har även tillgång till sepiaskal, kalkblock och äggfoder.
De gillar verkligen inte grönsaker fast jag försöker om och om igen. de brukar få en variaton mellan keso, ost och ägg. ska köpa hem frön att grodda.

Kan du rekomendera något märke som är bäst gällande vitaminer och kalcium?
Gällande UV-lampa så har jag kollat på olika, men de jag hittat är sånna man måste hänga från taket. Finns det lampor med fot? Vart hittar jag sån?

Gällande holk så köpte jag en sjukt stor till den avsedd för nymfer, men den var större än de andra för nymfer.

Om de lyckas lägga en massa befruktade ägg och jag bara vill ha två eller tre, kan jag då byta ut resten mot plastägg eller bryr de sig inte om de har färre ägg än hon klämt ut sig?

[CruellaDeVil]
2/3/12, 7:56 PM
#3

Daily essentials och Calcivet är vitaminer och kalcium som är superbra, finns på http://www.undulatshopen.se/halsa-och-kosttillskott/

Har du testat blanda grönsaker i resten av fodret? Med keson du ger kanske, eller i fröna? Man börjar med en mindre mängd och ökar efterhand. Det är, som sagt, av stor vikt att de äter färskfoder! Jag vet själv hur krångliga de kan vara, särskilt om de bara lever två tillsammans. Jag har ju fördelen att ha många fåglar ihop som lär varandra att äta grönt.

Jag känner inte till någon fågellampa som ska hängas? Arcadias lampa sätter man i en helt vanlig lamphållare med stor sockel, eller Arcadias egna lamphållare som man skruvar fast på väggen ovanför buren… eller så köper man lysrören som passar i en vanlig T8 lysrörsramp. Jag använder mig av akvarieramper som jag lägger ovanpå voljärerna.

Det är lite vanskligt att ta bort en del av äggen, även om de är befruktade kan mycket gå snett under vägen. Nymfar får ju inte så otroligt många ungar och plockar du bort ägg kan det i slutänden bli så att du står helt utan ungar, även om du lämnat två eller tre befruktade ägg.

Upp till toppen
Annons: