Annons:
Etikettövriga-fågelarter
Läst 6397 ggr
Wand
2011-12-23 16:13

Svenska vildfåglar som husdjur?

Finns det någon fågel som vi har här i Sverige som man kan/får ha som husdjur? Inte viltfångat såklart, det är aldrig tillåtet vilket är bra.  

Hade fått för mig att INGET djur som förekommer vilt i Sverige får leva som husdjur, men det finns ju djur, t.ex duvor och grävlingar, som man får ha som husdjur, och dessa finns ju även vilt i Sverige..

Anledningen till att jag frågar är för att jag nyss skådade en mycket vacker domherre i buskaget på gården, och helt enkelt kom att tänka på det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Sweelin
2011-12-23 19:42
#1

Iller och igelkottar får man ju också ha!

Men har ingen aning…

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Wand
2011-12-24 00:07
#2

#1 Fast igelkottarna vi har som husdjur är Afrikanska pygméigelkottar, så det är inte våra svenska (och fridlysta) igelkottar.

Men iller har du rätt i!

Hmm, får luska vidare i det. Kanske ska maila jordbruksverket. Förvånad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Sweelin
2011-12-24 00:28
#3

Ja gör det! Förstår egentligen inte varför vissa djur är undantag att få ha som husdjur? Vissa är big NO NO, och andra är, kör hårt! Alla har ju varit vilda men på något sätt har någon fått ta in dem och avlat dem som husdjur Flört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Wand
2011-12-24 00:31
#4

Haha ja, det är konstigt… 

Framförallt då några lagliga djur att ha i Sverige är iller och grävling - Båda är ju relativt farliga om det går illa till. Framförallt grävlingar! 

Menmen. Jag ska maila till jordbruksverket så skriver jag när jag fått ett svar! Under tiden får gärna andra som kanske redan vet, skriva! Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Sweelin
2011-12-24 00:37
#5

#4 Hade ingen aning att man fick ha grävlingar! Sjukt! Egentligen så borde man ju enkelt bara kunna gå ut och plocka en grävling från skogen och ta in den, men skulle kunna tro att det är olagligt? haha

Kolla upp du, är själv nyfiken!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Wand
2011-12-24 00:39
#6

Haha ja, det är det! Finns en uppfödare någonstans i Sverige, men vet inte vart. Fick reda på det för inte länge sedan alls, de är ju faktiskt riktigt farliga djur om det vill sig illa, så det är ju konstigt! Menmen. Flört

Ja, tekniskt sett bör man ju kunna det! Man kan ju bara säga att den kommer från uppfödare… men man kanske inte vill göra det, haha. Oskyldig Det är ju inte lagligt att ha viltfångat, men ingen lär väl märka skillnad liksom! (sålänge den inte försöker äta upp en eller något..) 

Det ska jag!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[CruellaDeVil]
2011-12-24 23:58
#7

Jag har för mig att det är lite osäkert vad som gäller med det där. Det diskuteras en hel del inom fågelhobbyn om varför vi får ha t ex viltfångade fåglar från andra länder men inte köpa exempelvis domherrar som fötts upp i fångenskap i massvis av generationer och som dessutom finns i framavlade färgvarianter. På Holländska fågelmarknader finns det en hel del europeiska fåglar. 
Känns lite som dubbelmoral och efter vad jag förstår så har Sverige andra regler än övriga EU.

Fiskarter som inte är fridlysta får du fånga och hålla i akvarium men inte släppa tillbaka ut hursomhelst och inte sälja.

Vad gäller övriga djur som lever vilt har jag för mig att man generellt måste söka tillstånd för att få hålla dem, med undantag för mårddjur???Grävlingar har man väl annars mest i syfte att träna grythundar. För dem är det dessutom rejält tilltagna ytor som krävs för att man ska kunna hålla dem lagligt.

Wand
2011-12-25 11:42
#8

#7 Ja, det är hemskt lustigt det där. Tycker inte att det borde finnas någon speciell lag, om man köper fågeln från en erfaren uppfödare. Då är ju inte fågeln viltfångad hur det än blir, utan är uppfödd som burfågel. Hmm…

Får man fånga fiskar och ha i akvarium? Det hade jag faktiskt ingen aning om. Vad konstigt.

Ja, grävlingar har man väl främst i sådana syften, men det finns sådana som har dessa till husdjur också. Har kikat på det inne på exotiskadjur.
Men självfallet gäller det stora ytor, har för mig att alla djur som inte räknas som husdjur, eller hur man ska säga (som t.ex sjusovare, igelkottar, ekorrar, mm) går under djurparksregler, och då blir det ju hemskt mycket större.

Jag vet inte hur det är med allt faktiskt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[CruellaDeVil]
2011-12-25 13:16
#9

#8

Japp, man får hålla abborre, gädda, mört, spigg osv i akvarium. Så man kan göra sig en egen nordisk biotop. :)

Jag tycker absolut att man borde få ha svenska fåglar hemma, det är ju egentligen inte alls någon skillnad mot för att ha fåglar som har andra ursprungsländer… men då med restriktioner som t ex att de måste vara märkta med slutna ringar och känd härstamning så man tydligt kan se att de inte är vildfångade.

Wand
2011-12-25 16:02
#10

#9 

Nejmen gud vad häftigt! Det vore nästan värt att göra det, jag är inte mycket för akvarium, men att ha abborrar och liknande skulle vara riktigt häftigt i ett jätteakvarium på 600-700 liter. Hmm…

Ja, precis. Jag ska maila jordbruksverket, kanske finns det kryphål på något vänster. Jag är nämligen riktigt sugen på att försöka få tag på just domherrar, då detta verkar vara så oerhört trevliga fåglar. Vackra med!

Då i enorm voljär och liknande såklart. Finns visserligen många nordiska fåglar jag vill ha… Oskyldig

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[CruellaDeVil]
2011-12-25 17:33
#11

#10

Abborrar är tydligen ganska roliga att ha. Stimmar som små och blir senare revirhävdande och lite "gruffiga".

Jag är nyfiken på jordbruksverkets svar. Du får gärna dela med dig!

På den här sidan säljs en massa olika spännande fåglar http://www.vogelmarktplaats.nl/rubriek.asp?rubriek_id=7

[Skutta]
2011-12-25 23:01
#12

Inte vet jag, ibland förstår jag inte hur jordbruket (eller vem som än gör de hkär lagarna) tänker… Har man djurparks-tillstånd får man ju ha i princip alla djur, men som privatperson har jag ingen aning.

Ah, domherre, hur ofta har jag inte sett med en drömmane blick på dessa raringar? Vet dock inte hur de är i övrigt, i personlighet och aktivitets-krav m.m.

Maila jordbruksverket, och dela med dig av svaret med oss ;)

Wand
2011-12-25 23:08
#13

Jag har nu mailat jordbruksverket. Sist jag mailade dit så fick jag svar inom 3 dagar, de fick vidarebefordra frågan till en annan person däremellan också, så det bör inte ta alltför lång tid. 

"Hej!

Jag, med bihang, har en del frågor vad gäller fågelhållning här i Sverige.

Då man t.ex får ha grävling och iller (köpta från uppfödare, dvs inte viltfångat, såklart) samt t.o.m får äga viltfångad fisk här i Sverige, så bör man väl ändå också få ha icke fridlysta fågelarter som husdjur?

Att dessa skulle gå under djurparksregler (L108) är ju en självklarhet, men hur gäller våra regler och lagar angående detta? Får man t.ex köpa en nordisk/svensk domherre ifrån Holland, och ha som husdjur? Eller är det inte tillåtet alls?

Jag har tidigare uppfattat det som att i Sverige får vi inte ha svensklevande djur som husdjur, varesig de är uppfödda hos uppfödare eller ej, men då vi som sagt får ha t.ex iller och grävling så kan ju så inte vara fallet.

Finns det någon som har någon koll vad gäller våra svenska småfåglar?

Mvh Tula

Vi får väl se om de uppfattar min fråga korrekt. Ibland kan det bli missförstånd.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Skutta]
2011-12-25 23:15
#14

#13 Spännande det här vart :)

[CruellaDeVil]
2011-12-25 23:32
#15

Jättespännande! Jag hoppas på ett klart svar!

Wand
2011-12-25 23:37
#16

Ja, nu sitter vi här och håller tummarna tycker jag! Skulle vara intressant att få äga och lära sig mer om våra svenska arter som husdjur, och om det visar sig vara lagligt så är det ett projekt som jag ska försöka mig på redan 2012. 

Who's with me?!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Skutta]
2011-12-25 23:44
#17

#16 Tkr jag med, det är ju i princip vårt nationala arv ;) Nej, där skämtade jag lite, men iaf, skulle vara väldigt intressant, och jag sitter här och väntar på mailet. Du kanske borde kolla inboxen igen ;P?

Wand
2011-12-25 23:46
#18

#16 Haha, precis! 

Kollar lite av och till hela tiden varje dag, så jag lär se så fort jag får ett mail. Vi får hålla oss till tåls. Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
2011-12-27 11:09
#19

Fick mail idag: 

"Hej!

Jag har vidarebefordrat ditt mejl till avdelningen för djurskydd och hälsa."

Så nu kommer det väl snart! Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
2011-12-27 11:10
#20

#19 Vet inte vad som hände med texten där. Förvånad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Skutta]
2011-12-27 17:58
#21

#19

Då är det bara att vänta… lite till  ;P

[isdrakee]
2011-12-29 17:57
#22

Hej, jag vet hur det ligger till. Har nämligen varit intresserad av att köpa kajor så har kollat upp detta tidigare.

I Sverige är det helt förbjudet att hålla Europeiska fågelarter (även fångenskapsfödda) som privatperson. Detta gäller alltså alla arter som förekommer inom Europa och inte bara fåglar som förekommer i Sverige. En art som t ex bara lever i Italien är även den förbjuden här.

Däremot så finns det inget förbud mot Europeiska däggdjur, reptiler, amfibier osv. Du kan åka till Tysklan och köpa dig en fångenskapsuppfödd huggorm om du vill. Av någon konstig anledning så är det bara Europeiska fåglar som är förbjuda men inte andra typer av djur.

Jag finner detta väldigt konstigt och frusterande. Domherrar som du är intresserad av är en art som föds upp i andra länder (t ex Holland) och verkar ganska vanligt förekommande. Det är synd att du och andra svenskar inte får köpa. :(

Jag känner till en person som tog upp till kamp med Jordbruksverket och försökte få tillstånd att hålla Europeiska fåglar. Till slut lyckades han få tillstånd att köpa VILDFÅNGADE fåglar. Men han fick fortfarande inte köpa fångenskapsuppfödda.

Han lyckades aldrig få tillstånd att köpa fångenskapsfödda Europeiska fåglar. Hur jordbruksverket resonerade har jag ingen aning om. Verkar väldigt knäppt.

Wand
2011-12-29 18:11
#23

#22 Hmm, riktigt konstigt… så han lyckades fighta fram ett tillstånd till att köpa viltfångade fåglar, men inte fåglar uppfödda i fångenskap…? Då måste de verkligen ha tänkt helt jättegalet?! En fågel som fångas in lär väl aldrig må bra i fångenskap, men en fågel som föds som tamfågel vänjer sig redan från början. Sjukt. 

Slutar väl med att jag flyttar till Danmark eller något så jag får chansen att ha de djur jag alltid velat ha men som man inte får ha här. Hahaha. Förvånad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Skutta]
2011-12-29 20:51
#24

#22 Tråkigt… och väldigt konstigt att han fick köpa viltfångade, men ej köpa uppfödda. Där tänkte de verkligen fel… Frågan är, varför får man inte ha europeiska fågelarter över huvud taget? Förstår om det handlade om  viltfångade djur, och om det av någon konstig anledning inte finnas fåglar uppfödda någonstans i hela världen. Men varför inte köpa från länder som föder upp dessa djur? Speciellt med tanke på att man får äga fåglar som förekommer i andra länder, som med största sannolikhet är lite mer krävande än domherrar (kakaduor, går jakos, blå aror m.m.) Obestämd. Det där med reptiler förstår jag inte heller.

Förresten, för att ha europeiska fågelarter, behöver man djurparkstillstånd, eller finns det andra "sätt" (andra tillstånd och papper)? Nej, ska inte skaffa ngt sådant, men här är man nyfiken till 100 Flört.

#23 Ja, du, jag får nog flytta jag med ;P. Fast inte till Danmark, man får ju inte ha vilka hundar som helst där.

Har jordbruksverket svarat? Undrar vad de har att säga, ett blankt nej eller vad som krävs?

Wand
2011-12-29 20:52
#25

#24 Jordbruksverket har inte svarat än, tyvärr. Väntar med spänning. Men nu ser det ju inte ljust ut, haha!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Skutta]
2011-12-29 20:58
#26

#25 Nä du, här vet man ju i princip svaret. MEN man ska ALLTID vara positiv. Ljusa tankar ;P.

#22 Kom precis på en sak, Isdrakee, hur länge sedan kollade han (din vän) upp det? Lagar brukar ju inte ändras i första taget, men men…

Wand
2011-12-29 21:19
#27

#26 De ändrade ju lagen om att man inte får mata djur med levande föda för bara några år sedan, så det KAN ju ha ändrats, men tror inte det. Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Wand
2012-01-13 12:28
#28

Kan uppdatera med att jag ännu inte fått svar. Vet inte om jag ska hoppas på att få ett eller ej, de kanske är lite sega just nu, men då det var ett bra tag sedan jag mailade så känns det mer som att de helt enkelt struntat i det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Elsa98
2012-01-19 17:22
#29

Inget svar än? ;)

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Wand
2012-01-19 17:35
#30

Nope. :/

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: