Annons:
Etikettavel-och-uppfödning
Läst 4980 ggr
Branneli
10/17/11, 3:05 PM

Hoppsan...ett ägg....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…upptäckte vi i helgen.
Efter att nymfparakiterna tuggat sönder en del av monopol-locket, så flyttade jag våra spel.
Eftersom fålarna tycker om & vara inne i hyllorna, så satte vi dir en skokartong.

Därinne är de mestadelen av dagarna & så upptäckte vi ett ägg. Båda ruvar  & vaktar.

Vad har ni för erfarenheter av detta ??

Dela gärna med er Glad.

Klarar de detta själva ??                                                               (om det nu ägget är befruktat & det blir en bebis)

Annons:
TildiZz
10/17/11, 7:43 PM
#1

Rekomenderar att du läser en bok om nymfar och ger dem bra mat ( kalk ska man helst ge innan men om ägget var oväntat och kom så lätt lär de ju inte lida av kalciumbrist..)

gnagarlover
10/17/11, 8:05 PM
#2

de lär klara det galant men passa så att äggen inte ramlar ut.lär bli fler.ge gärna lite groddar och äggfoderSkrattande

Branneli
10/17/11, 10:54 PM
#3

De får ägg varje morgon när jag äter frukost (äggröra)
Vi erbjuder dem att smaka det mesta , men de håller sig till sina frön.

Vi har lagt in en liten korg i hyllan & lite att bygga med (typ finfördelad halm).

Ägget var totalt oväntat Förvånad .

Pappa Pyret flyttade hit innan sommaren….mamma Pippi har bott här ca 1,5-2 år…. De är 4-5 år gamla.

Tack för ert engagemang Glad

Branneli
10/21/11, 5:49 PM
#4

Nu ser vi två ägg inne hos dem…..
Spännande Tungan ute

Branneli
10/22/11, 11:16 PM
#5

Uppdatering……4 ägg Förvånad

[linneasandberg]
10/25/11, 7:20 PM
#6

oh :D

Annons:
Eine
10/29/11, 2:14 PM
#7

Jag hade ett nymfparakitpar för några år sedan.De fick en holk som jag hängde på deras stora bur.De lade ägg och skötte dem exemplariskt.En Juldagsmorgon pep det från holken och 3 små fina hannar låg där!En alldelesn uderbar upplevelse.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Branneli
11/3/11, 5:36 PM
#8

Fem ägg nu i deras hylla & det första borde kläckas snart……

Du Eine, klarade de av att mata & sköta om de små bebisarna själva ??

Eine
11/3/11, 5:59 PM
#9

#8 Ja inga problem,de hjälptes åt så fint.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Branneli
11/3/11, 6:46 PM
#10

#9  Var alla ägg befruktade ??

Eine
11/3/11, 8:03 PM
#11

#10 ja det blev ungar juGladoch inga tomma ägg.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[linneasandberg]
11/3/11, 9:32 PM
#12

#11 bilder? :D

Eine
11/3/11, 10:17 PM
#13

#12 Kullen föddes för ca 30 år sedanGlad.Jag kanske har en pappersbild där alla sitter på min gardinstång,men jag vet inte riktigt var bilden är.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Ammis88
11/4/11, 10:03 AM
#14

Våra kanarias har lagt ägg o blivit ungar, vet inte om det går att jämföra? De ruvar i ca 18 dgr innan äggen kläcks! Såååååå pyttesmå ungar! Fyra stycken fr början, det var två som växte upp o blev stora. Jag tycker det var så coolt att hannen åt mat o smälte den i krävan, sen kräktes han upp det till honan och så gjorde hon samma sak innan hon matade ungarna! Fantastiskt vad de kan! När ungarna blev större så var det mest hannen som matade dem. Det var en tjej o en kille. När killen blev könsmogen tyckte hans pappa att det var dags för honom att flytta. Men tjejen kunde fortfarande komma fram till honom o tigga mat! :) Hoppas att ni får ungar! De sköter det själva, det är skönt!

[CruellaDeVil]
11/4/11, 6:15 PM
#15

Ett råd i all välmening: Ha hemma lite majsvälling eller, ännu hellre, lite handuppmatningsfoder. Det händer att fåglarna inte matar sina ungar eller att de börjar plocka dem. Då är det bra att snabbt ha det till hands för att hjälpa ungarna att överleva.

Branneli
11/10/11, 6:33 PM
#16

Ett ägg har kastats ut ur redet Gråter…4 kvar…..

Borde kläckas nu, tycker jag….

gnagarlover
11/11/11, 8:36 AM
#17

Har du kollat om de är befruktade?

[CruellaDeVil]
11/11/11, 6:06 PM
#18

Kika om de är befruktade genom att lysa genom dem med en lampa. När det gått såhär långt borde de vara ganska mörka inuti. Är de obefruktade är de "genomskinliga". Har de torkat ut syns det då man lyser ägget. Då är det mörkare i en del av ägget medan en del är genomskinlig.

Ixectrona
11/21/11, 12:28 AM
#19

Jag skulle ta ut äggen på direkten och inte låta fåglarna böka i lådor något mer. Nymfar som behöver hem finns det så det räcker och blir över redan, vi behöver inte fler på marknaden. Obestämd

Eine
11/21/11, 2:46 PM
#20

#19 det trista inlägget borde du inte skrivit och postat.Det låter som att du missunnar TS glädjen med fågelunge.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
[CruellaDeVil]
11/21/11, 6:48 PM
#21

#20 Håller med till viss del. Dock finns det en poäng med det. Man bör läsa på innan man låter fåglarna häcka och man bör inte låta dem leka i saker de kan krypa in i, då stimuleras lusten att häcka och det är så mycket som kan gå snett. Värpnöd, plockade ungar, ungar som svälter till döds osv.

Fåglarna bör matas upp innan och häckningen vara så väl förberedd som möjligt… men jag förstår att det kan vara svårt att bara slänga äggen, de innehåller ju potentiella liv.

Själv hade jag tagit bort äggen och kastat lådan men man måste också förstå att alla inte fungerar på samma sätt.

[CruellaDeVil]
11/21/11, 6:48 PM
#22

Hur har det förresten gått med äggen?

Eine
11/21/11, 7:07 PM
#23

#21 Jag gjorde nog inget av det där.Fåglarna flög mycket fritt i lägenheten,fick mycket kel och uppmärksamhet,fick alltid bra mat.Resten gick som på räls.Hade inga tomma ägg, inga plockade eller omatade ungar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[CruellaDeVil]
11/21/11, 8:33 PM
#24

#23

Självklart kan det gå bra! Det är ju bara att man, liksom med alla andra djur, bör vara påläst innan man ger sig på avel och vara beredd på det som kan gå snett. Oftast fixar ju fåglarna det själva, tack och lov.

Det kan förstås gå precis lika snett även om man förberett både sig själv och fåglarna men risken är mindre och då vet man förhoppningsvis vad man gör om det nu skulle gå snett.

Då jag haft ett antal fågelkullar här hemma av olika arter har jag upplevt både en värpnöd och ungar som inte matats ordentligt- där jag fått gå in och stödmata i någon dag för att stärka ungen så den orkat tigga ordentligt igen. Fågelföräldrar kan behöva träna sig i att föda upp ungar, så de första kullarna är de mest riskabla, om man nu inte häckar fåglar som börjat bli för gamla för att orka.

Jag är supernyfiken på hur det gick med äggen, om det blev något? Det är enormt mysigt att ha ungar och vara med från början!

Minoth
11/21/11, 9:05 PM
#25

Det finns så extremt många nymfer ute :( en oplanerad kull skulle jag avråda dig från att behålla. 

Vill man börja med uppfödning är det en annan sak. Men varför sätta nya liv till världen som i många många många fall bara kommer skickas fram och tillbaka ( även om det kom till en bra ägare från början ) Förlåt mig men risken är väldigt stor.

Kolla blocket bara så ser man varför man inte ska föda upp mer nymfer elelr undulater bara på måfå

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
11/21/11, 9:06 PM
#26

Eller andra papegojor för den delen, inga djur ska födas upp oplanerat och ogenomtänkt

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Branneli
12/14/11, 10:44 PM
#27

De övergav äggen, efter ca 20 dgr.
Alla var obefruktade.
De har lagt ännu en omgång & övergav dessa med efter 20 dgr.

Jag har läst reaktionerna över mitt inlägg.
Ska för vidare denna diskussion med berörda fågelägare i huset.

Menar ni att de slutar lägga ägg om vi tar bort skokartongen ur hyllan ? Vi satte dit den för de skulle få tugga på den.. …

Eller hittar de andra gömmor i huset & lägga ägg på ?? 
Vi tänker inte låsa in dem i buren, utan de ska få vara fria i huset.

Annons:
[CruellaDeVil]
12/15/11, 8:50 AM
#28

#27

Man ska undvika att ge fåglarna saker de kan ta för en holk/ bohåla. Dvs olika lådor och grejer. Det triggar till häckning och vill man häcka fåglarna är det mycket bättre att genomföre en häckning på ett mer planerat sätt. Alltså med uppmatning innan, en ordentlig holk och allt som hör till. Att lägga flera kullar med ägg är både farligt och utslitande, särskilt för honan.

Mitt råd är att försöka rensa upp så gott det går och ställa undan de saker som fåglarna skulle kunna tycka är bra saker att häcka i.

Minoth
12/15/11, 6:32 PM
#29

Sen om dom lägger ägg igen trots att ni tagit bort allt får ni ta bort och slänga äggen. Även om dom är befruktade. Det är min åsikt :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

farido13
1/3/13, 4:28 PM
#30

lys en lampa mot äggen när dom är minst 4-5dagar  lyser det igenom är det obefruktade ägg och då kan du ta bort dom och om det inte lyser igenom är det befruktade ägg så då kan du ha kvar domGlad

Upp till toppen
Annons: