Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Allmänt Avel och uppfödning Beteende och lek Bilder och filmer Burar och tillbehör Finkar Hälsa och skötsel Kakaduor Köpes, säljes, omplaceras Foder för alla fågelgrupper Minneslunden OT - Off Topic Om Sajten och iFokus Papegojor Presentationer parakiter Övriga fågelarter Hönsfåglar
Hälsa och skötsel

svullna fötter

2011-10-10 21:47 #0 av: [Ratass]

Fick se idag att en zebrafinkhona hade helt uppsvullna fötter och tårna var som stela på henne och stod ut helt raka, hon kunde inte greppa sittpinnarna och satt helst nere på burbottnen eller i en skål. Höll i henne och kände på fötterna, stela som sagt och reagerade heller inte vid beröring mer än att hon tyckte det var obehagligt att vara i handen.

hon har ingen ringmärkning heller så det är inte det som är felet, vad tror ni kan ha orsakat detta?

Anmäl
2011-10-11 10:13 #1 av: Lindaohrn

Tvättar du pinnarna ordentligt? Annars om dom trampar i bajs å så, så kan dom få så..

Anmäl
2011-10-11 10:24 #2 av: [Ratass]

Får nog ta å tvatta dem oftare då, det finns ingen annan förklaaring?

Även om det låter rimligt eftersom bajset kan väl lätt infektera foten

Anmäl
2011-10-11 11:04 #3 av: Lindaohrn

Det finns säkert andra förklaringar oxå..

Jag är ingen expert, men det med pinnarna va det första jag tänkte på.. Så hoppas att du kanske kan få mer förklaringar från någon annan.

Anmäl
2013-01-22 14:28 #4 av: Ammis88

Länge sen du lade in detta inlägg men jag tänkte ändå fråga hur det gick om om det var utväxter på fötterna?

Anmäl
2013-01-22 14:59 #5 av: [Ratass]

Det var inga utväxter utan fötterna var som svullna och stela. Blev att avliva fågeln då hon inte kunde sitta på en pinne ens

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.