Annons:
Etikettparakiter
Läst 3383 ggr
nymfen98
2011-09-14 15:56

Handtam

Hej.

Jag har nu haft mina nymfprakiter i snart 5 månader. Jag fick hem dom på min födelsedag och dagen efter fick jag den ena (honan) handtam. Hon gick upp och började bita på min dragkedja och är fortfarande väldigt tam. Så fort det kommer en hand i närheten går hon gärna upp på den.

Men hanen har jag inte fått handtam än. Varför? Sitter i mitt rum och pratar med dom och han är jättelugn, putsar sig och grejjar. Men när det kommer en hand så går han eller flyger därifrån. Har fått upp honom på handen 2 gånger senaste månaden så det går bättre. Men varför blev honan tam så fort? Dessa gånger jag har fått upp hanen är på kvällen då jag först tar ner honan från en gardinstång som dom alltid sitter på. Hon går upp på handen och jag lyfter in henne. 2 gånger har hanen gått upp på handen när jag försöker få upp honom efter att jag fått in honan. Oftast flyger han iväg och går själv in i buren när handen kommer.

Förra ägarna fick upp hanen men inte honan. Här är det tvärt om. När jag hämtade dom gick hanen upp på min hand där. Varför gör han det inte än här? Har han inte vant sig med miljön efter 5 månader?

MVH

// nymfen98

Annons:
farido13
2013-01-03 18:15
#1

du kan också andvända hirskolv som är deras godis så du kan locka hanen till din hand där du har hirskolven

drika
2013-01-05 15:20
#2

han kanske inte litar på dig helt än, jobba på. Det tar olika lång tid för fåglar att anpassa sig, dagen efter för honan t ex är jättefort, hanen kanske är lite tillbakadragen efetrsom det är byte av ägare, vissa har svå¨rare att lita helt på nya människor men de kommer ska du se:) Lycka till

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: