Annons:
Etikettpapegojor
Läst 8721 ggr
Lille-skuttt
2011-07-27 17:51

papegojor?

hej jag har ett par frågor om papegojor .

* villka är dom vanligatse arterna , och hur stora blir dom?

* hur stor bur behöver dom?

*vad äter dom?

det var några frågor tacksam för svar Glad

p.s har ni övrig fakta så tackar jag inte nej till det FlörtGlad

Annons:
redan
2011-07-27 18:25
#1

undulat, dvärgpapegoja och nymf (skulle jag gissa) ganska små men nymfen räknas som ganska stor.

bur: beror på art

mat: beror på art

mvh

Aviendha
2011-07-27 23:52
#2

Det är lättare om du specificerar dig lite. Det finns minimimått på burar och det beror som sagt på vilken art man har. Dessa mått är dock minst möjliga, det är alltid bättre att ha så stor bur som man kan, det mår fågeln bättre av. Du finner måtten här. Du finner en del artiklar och gamla trådar som kan vara till nytta och hjälp för dig om du kikar runt lite :)

Övriga fakta; de dammar en del och skräpar ner. De lever länge, även de mindre arterna. De är flockdjur.

Kukuss
2011-07-28 15:53
#3

Srry vet inte men jag skulle bilja ha en papegoja en lila papegoja =DGuld i mun

Aviendha
2011-07-28 23:12
#4

#3 Inte för att vara dryg eller elak.. Men köp ett gossedjur. För det första så är papegojor bland det mer krävande man kan ha i djurväg. De kräver inte bara massor av plats, de skitar ner till förbannelse och skriker och förstör saker. De lever jättelänge och behöver massor av engagemang från sin ägare i form av aktivering och sällskap. Dessutom så är det dyrt. Sist sagt så finns inga lila papegojor såvitt jag vet. Det skulle väl vara om det finns någon med lila inslag i en annars brokig fjäderdräkt då.

Som sagt, det finns en hel del matnyttig info här på sajten. Och när du läst allt detta så har du bara börjat bli varm i kläderna. Det finns massor av böcker och litteratur på nätet. Mycket ska tas med en kanna salt, och just därför behöver man läsa tredubbelt så mycket så man får så mycket kunskap att man kan bilda sig en vettig uppfattning om vad som är rimligt och inte. Det är en investering som kommer gynna eventuell fågel, men även dig själv. Att vara oförberedd gojägare kan vara en ren och skär mardröm. Det finns mycket fint med dessa djur, men det är inte hamstrar eller guppys vilka ändå är väldigt enkla att sköta och leva med.

[isdrakee]
2011-07-28 23:32
#5

Undulat ska finnas i en violett variant. Men det är nog så nära lila du kan komma i papegojväg.

Avangelion
2011-08-03 22:25
#6

Det är synd då jag älskar färgen lila. Men grått o rött är härliga färger det med (grå jako) !! :)

Annons:
[E-R-I-C-A]
2011-08-09 19:47
#7

Lila finns på undulater men inte naturligt!

Har läst på någon hemsida att lila undulater föds upp med något speciellt foder som ska ge dom kortare liv.

Detta är dock vad jag läst.

[E-R-I-C-A]
2011-08-09 19:49
#8

Jag kanske uttryckte mig konstigt.

Jag menar att undulater föds upp med speciella foder som ska göra dom lila. Detta gör dock att deras liv kortas :(

Tycker det är elakt mot undulaterna när man kortar deras liv bara för att få en lilla undulat.

TildiZz
2011-10-11 19:18
#9

Det finns visst lila papegojor! Hyacintaror kan bli hyfsat lila och undulater kan bli lila ( ovanligt men väldigt fint ). Om det första jag fick höra i papegojväg var att de skrek, smutsade ner och att jag borde ha ett gosedjur istället skulle jag inte bara bli nedstämd utan också tappa intresset på tre röda sekunder. Jag håller dock med om att papegojor är fina och exotiska djur och att man bör vara påläst och ha tålamod om man ska köpa en. Men det enda man får av sådan kritik är ett bristande intresse… Jaja, gjort är gjort och jag vill ju inte göra så att någon tappar intresset för iFokus. #4 du brukar ha rätt i allt du säger så jag ska inte säga mer… Hejdå :)

Aviendha
2011-10-11 23:05
#10

#9 Jag förstår absolut att det är trist att höra när man helst vill höra "ja! Skaffa en i morgon!". Jag håller med dig om att man ska vara påläst, det ska man med alla djur, men det är ändå en skillnad i svårighetsgrad mellan att hålla en hamster och en papegoja. Och faktum är att extremt många fängslas av utseendet och talförmågan, men papegojor är så mycket mer än sina fjädrar och stämband. Det är som att ha en treåring i bur och om man bara är ute efter en färg, ja då kanske man borde fundera femton repor till på om det verkligen är en papegoja man ska skaffa sig som husdjur.

Om man tappar intresset av att höra att de är fantastiska husdjur - med nackdelen i form av skrik, tid, och skräp, ja då har jag "lyckats". För de är fantastiska husdjur som man får ut mycket av att äga, om man kan stå ut med nackdelarna. Om man inte kan det så kommer det bli en trist upplevelse både för fågel och människa. Är det det lilla som krävs för ett tappat intresse, då var det inte rätt husdjur. Reagerar man snarare med "åfan, det klarar jag ändå! Jag har inga problem med skriket och städar gör jag ju ändå och jag älskar att aktivera mitt djur i oändlighet", då kanske man är en blivande gojägare ändå :)

Förhoppningsvis så innebär inte ifrågasättande att en person tappar intresset för hela iFokus som nätverk, men skulle så vara så får det väl vara så. Man kan inte stryka alla medhårs bara för att nätverket eventuellt inte ska tappa medlemmar.

Jag vill ingen illa, jag önskar att varje stavelse jag yttrade gjorde folk glada, men i slutändan så kommer mitt intresse på en sådanhär sajt alltid att vara fåglarna och deras väl och ve. Och det kommer i förlängningen även påverka deras ägare. En olycklig fågel ger sällan en lycklig ägare.

TildiZz
2011-10-12 19:58
#11

Håller helt med även om vi utgår från två olika åsikter… :) Klart man ska tåla att höra ens fågel är en riktig rackare och veta att den är bra på att smutsa ner. Däremot skulle jag hellre läsa en artikel än att höra personlig kritik redan innan jag börjat läsa… Men det är ju klart att du är noggrannare än mig med att säga till eftersom det som står under ditt inlägg betyder ngt :) Klart att du inte vill någon illa, det hade jag nog märkt isf ;) Mvh T

Aviendha
2011-10-12 20:21
[CruellaDeVil]
2011-10-25 19:50
#13

Med lila undulater gissar jag att ni menar de med violanlag. Det handlar inte om någon speciell utfodring eller så utan helt enkelt om ett dominant anlag som gör att en koboltblå undulat med detta anlag ser lila ut.

Jag har själv ett par violer här hemma, de är verkligen jättefina!

Det finns riktigt lila papegojor, som denna rödlila lori http://www.avianweb.com/images/birds/parrots/lories/violetneckedlory2.jpg Dock är det en frukt- och nektarätande fågel som inte är helt lätt att ta hand om. Annars tänker jag på ädelpapeojor som denna http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Eclectus_roratus_(female)_at_Miami_Metrozoo_2008.jpg

Dock bör man inte välja efter färg då man väljer fågelart, utan tänka sig noga för vad det är man vill ha ut av fågelägandet. Stora papegojor är, som det redan är sagt, väldigt krävande och då är risken större att köpet blir ett fiasko.
Står man däremot och väljer mellan olika färger på undulater är det en helt annan sak.

Annons:
[sanibel_18]
2012-09-27 10:30
#14

varje vecka måste mamma städa under gardinerna för att det blir fullt med bajs. men om man inte har nånting att göra på fritiden så är det ganska bra att ha fåglar för jag brukar göra nya leksaker åt de. men annars är det ganska jobbigt att ha fåglar.

de bajsar överallt

de vägrar ibland att gå tillbaka in i buren

de bråkar

de kan skada varandra

och undulater kan bli ganska jobbiga. de sitter och sjunger i flera timmar.-_- nymfparakiter kan lära sig trick lätt och kan lära sig att vissla och prata.

Upp till toppen
Annons: